2023.09.10-11 Hochschober 3240m

Résztvevõk: Barna és én
Megtett út: ~17km; ~1600m szint
Útvonal: Leibnitzbach-Brücke - Hochschoberhütte - Leibnitztörl - Hochschober 3240m - Staniskascharte - Hochschoberhütte - Leibnitzbach-Brücke
Nehézségi szint: közepesen nehéz,/nehéz, (a gerinc felsõ szakasza némi mászókészséget és szédülésmentes-, stabil mozgást igényel)

A célpontokat most Barnabás választotta ki. Az idõpont halasztás helyett most kivételesen elõre hozás volt. Augusztus végén a hosszútávú elõre jelzésben még szeptember vége tûnt stabil tiszta idõnek. Közben meg szeptember elején megkezdõdött egy olyan másfél hetes jó idõ, amit kár lett volna kihagyni, ezért bedobtam ötletnek ennek az idõszaknak a végét. így sikeredett most kicsit elõbb indulni, mint eredetileg terveztük.

2023.09.10. - 4.5km +600m szint
5:00-s indulás tõlünk. Váltott vezetéssel, rövid megállókkal + fejünk felett elrepülõ szembe sávban elszabadult rakománnyal 14:00-ra érkezünk a parkolóba. Izgalmas az egynyomos-, szakadékszéli erdészeti úton feljutás a parkolóhoz, figyelembe véve, hogy vasárnap délután révén mindenki lefele igyekszik a hegyrõl.

A házig vezetõ út (4,5km; ~600m szint) nem is bonyolult, nem is nehéz. Málnakóstolással és fényképezéssel színesítjük a felfelé menetelt + gyönyörködés a minket körülvevõ hegyekben. Végül 2,5 óra alatt érjük el a parkolótól a házat. A ház elõtti padokon még tömegek szürcsölik a sört. Szállásról érdeklõdünk. Mivel nem foglaltunk, ezért csak a "lager"ben kapunk helyet. A 12 fõs szobában még csak két ágy foglalt, ez így biztató. Kaja csak 18:00 után várható, így a ház körüli fotózással ütöm el az idõt. 18:00 után leülünk, de kicsit várni kell. Harry még a reggelijét fogyassza, de azért közben tölt nekünk egy kis sört. A kajára sem kell azért sokat várni. Sajnos gyerek adag nincs, így kiadós lesz a vacsora, mely nekem nagyon ízletes. Este fiatalok futnak be a szállásra, kicsit feldúltan, próbálok tõlük infót szerezni a Leibnitztörl felöli csúcsközelítésrõl, de végül kiderül, hogy arra nem is jártak. Köszönhetõen a laktató vacsorának, illetve, hogy nagyon meleg van a szobában, így nem tudok én sem könnyen elaludni. Irány némi esti fotó készítése, melynek a tizenx éves aksim kapacitása szab határt, figyelembe véve, hogy 65%-al indultam el, és még elõttünk egy teljes nap. én egész jól alszom, Barna már nem mondhatja el ugyanezt 2 óra alvással.

2023.09.11. - 12,5km +1000m/-1600m szint
3:00 @Barna: "Nem indulunk el?" 5:00-ra állítom a telefont, de 4:50-kor felébredek (a megszokás áldozata). Nem kell Barnát gyõzködnöm, hogy induljunk. Gyors pakolás a szobán kívül és indulunk még lámpafénynél. 6:20 környékén kezd világosodni. Lámpa már nem kell, de lassulunk a fotós megállások miatt.

Reggelizni valahol 2900m-nél állunk meg. A Nap már kellemesen besüt a hegyek közé. Innen egy vízmosásos kaptató következik. Ez már érdekesebb, mert a jelzéseket tartalmazó sziklákat valószínû elvitte a víz + a homokos hordalék elég csúszós. Szerencsére annyira nem bonyolult, és csak kis szakaszon hiányos a jelzés, így nem térünk el a jelzéstõl. Pár helyen van drótsodrony is, de ezek a helyek sem annyira kitettek. Itt a felkapaszkodásnál, illetve felérve a gerincre van pár hely, ahol kezet is kell használni a mászáshoz, de nem vészes. 10:40-re már fent is vagyunk a csúcson. A csúcson még csak mi vagyunk, így lehet nyugodtan fotózni, nézelõdni. én elõkapom a "pecabotot" is egy kis szórakozás erejéig. Az idõ tökéletesen tiszta, jó a látás. Jó úgy körbe nézni, hogy több olyan hegyet is látunk, melyet a múltban már mi is megmásztunk: mindjárt egy a lábunknál a Glödis, de tovább tekintve a Sonnblick, Schareck, Ankogel, Hochalmspitze, de akár a Grossvenediger. Egyorányi fotózás nézelõdés után indulunk el lefelé a Hochschoberhütte normál úton. Leérve a nyeregbe találkozunk össze a házból érkezõ elsõ csoporttal. õk biztos megvárták a reggelit is, mi nem. Lefele egész jól haladunk. Leérve a házhoz rövid szusszanásnyi megállót követõen folytatjuk tovább lefelé a parkoló felé. út közben összefutunk az ellátmányt felfelé hozó házbéli segítséggel. Rövid uzsonnára megállunk az erdész faháznál, majd 15:30 körül érünk le azautóhoz. Rövid pakolás után irány a kemping. 17:00-kor már a sátrat állítjuk. Tusolás és kaja után némi pakolás a következõ napra.

2023.09.12 Böses Weibl 3119m

Megtett út: ~16km; ~1100m szint
Útvonal: Parkplatz Glocknerwinkel - Peischlachtörl - Böses Weibl 3119m - Peischlachtörl - Parkplatz Glocknerwinkel
Nehézségi szint: nem nehéz, csak a távolság és szintemelkedésnek megfelelő kondi szükséges (az utolsó 20m-en kell csak kezet használni)

2023.09.12.- 16km, ~+/-1100m szint
5:00 helyett ismét 4:50-es kelés. Rövid mosdózás és fogmosást követõen indulás Kals am Grossglockner-be a Parkplatz Glocknerwinkel parkolóba. út közben én eszek pár falatot az autóban, hogy ezzel se tolódjon az indulás. Az út nagyon óvatosan emelkedik, szinte könnyû séta, ami csak rövid szakaszon emelkedik erõteljesebben.

Reggelizés valahol 2400m-en. Felérve a Peischlachtörl-höz jobbra vesszük az irányt. A lápos rész mellett vezet az út, szinte szintben. A patak keresztezése után kezd el emelkedni az út. Az idõ tökéletes, de ma már nem olyan tiszta mint az elõzõ napon. Fátyolfelhõk jelzik, hogy közeleg a változás. Pár rövid szusszanásnyi megállót kivéve egész jól haladunk. Felérve a csúcs alatti platóra kicsit benézem az utat, és a csúcs alatti nyereghez felvezetõ gerincen indulok el felfel (nyomokat követve), de hamar feltûnik a jelzések hiánya, illetve a felsõ szakaszon már egyértelmûen látszik, hogy észszerûbb harántolva elérni a nyerget. Innen már csak egy szökellés a csúcs (közben néhol szükséges a kéz használata is, de egyáltalán nem bonyi). Tegnaphoz képest itt már nagyobb a forgalom. Azért megy a fotózás, videózás, illetve a pecabotom is jól megmosolyogják. Végül egy timelapse próbálkozással molyolom el az idõt, és észre sem veszem, hogy már egy órája fent vagyunk. Lefelé már látható a nyeregbõl levezetõ út. Jól haladunk, egy kajálásos megállótól eltekintve. Pár helyen a növényzet fényképezésével lassítom azért a lejövetelt. Mielõtt leérnék kicsit elkezd cseperegni az esõ, de csak rövid idõre. Leérve a pakolóba mosdózás, parkolási díj fizetés az automatánál és már indulunk is. út közben vízesés mustra, illetve a friss idõjárásii infók figyelembevételével Barna elkezdi a következõ nap célpontjának megközelítését tervezni, míg én vezetek. Visszaérve a kempingbe, tusolás és kaja, valamint pakolás a következõ napra.

2023.09.13.
Reggel a szokásos rutint követõen irány Mallnitz. Vonatindulás elõtt 10 perccel érünk oda. Még felengedik az autót a vonatra. Elõre sétálunk az utazó kocsiba, és már indulunk is. Ez tökéletes idõzítés volt. Mivel nem várt 1 órás elõnyben vagyunk a tervünkhöz képest, így felkocsikázunk a pár évvel korábbi Schareck túra beszállási pontjához reggelizni és nézelõdni. 8:30-ra megyünk le Bad Gasteinbe a felvonó indulására. A felvonóra online váltottunk jegyet, így meg tudtunk spórolni pár Eurót. Ha korábban bevállaltuk volna a jegyvásárlást, akkor lehetett volna még kedvezõbb az ár. Lent még ködben indulunk el felfelé a felvonóval, de hamar átsuhanunk a Napfénybe. Felérve a felvonóval, elsõ utunk a függõhídhoz vezetett, majd irány a kilátópont. Ezt követõen Barna nekiül reggelizni az egyik panorámapadon, én meg fotózok/videózok. Fotózással, nézelõdéssel ütjük el az idõt. Egyre jobban felhõsödik, így lemegyünk az autóhoz, majd irány a vonat. Most nincs olyan szerencsénk, mint reggel, várakozás következik. Az esõ közben rákezd. Vonatra fel. Visszaérve Mallnitzbe az esõ még jobban esik. Irány a kemping. Elõre fizetünk, hogy reggel idõben tudjunk indulni. Kaja fõzés (Barna kicsit túltolja a rizsfõzést, fõzelékkel). Utána tankolás, majd meglátogatjuk a helyi boltokat. Visszafelé helikopteres mentõszolgálat landol a szomszéd háznál. Szerencsére estére eláll az esõ, így össze tudjuk pakolni a cuccunk nagy részét.

Reggel a szokásos kelés után gyors pakolás, 06:20 és már indulunk is. Elsõ célpont Billa: kaja és csokivásárlás. út közben váltott vezetés, durrdefektes kamiongumi a középsõ sávban, illetve az M1-en és az M0-n veszteglünk a dugóban. 12 óra alatt érünk haza.

Menedékházmustra a túra során

Ezt a túrát úgy terveztük, hogy ne kelljen a völgybõl indulni/visszatérni és a több napi élelmiszert se cipeljük magunkkal. Az elsõ ház meglátogatása egyébként is régi vágyam volt. Korábban volt már ilyen menedékház mustra, így annak folytatásaként osztom meg a tapasztaltakat.

Hochschoberhütte: csillag csillag csillag csillag csillag
A ház megközelítése nem nehéz. árak szolidak a helyi adottságokhoz képest, mely igaz a szállásra és az étteremre is. Személyzet barátságos és segítõkész (angol nyelvû kommunikációval), valamint nagyon figyelmes. Tusolási lehetõség sajnos nincs. Vizesblokk rendezett, tiszta és jól felszerelt, kézmosás után még papírtörlõ is rendelkezésre áll. Sajnos nem volt foglalásunk, így csak a "Lager"-ben kaptunk helyet. Fa emeletes ágyak 12 fõre. ágynemû hiányában saját hálózsák használata elvárás. Éjszaka nagyon meleg volt a szobában. Pár kép a túraképek között (képek feletti linkrõl szûkíthetõ).
A házról további infó: Hochschoberhütte

Videók a túráról:

HD videó a túráról, indítás után a lejátszó jobb alsó sarkában kapcsold át teljes képernyõre: