2018.08.28-30. Alpok/Sonnblick

Résztvevõk: Barna és én
Megtett út: ~20km; ~4000m (+/-200m) szint
Útvonal: Kolm Saigurn parkoló - Niedersachsenhaus 2471m - Neubau hütte 2175m - Hoher Sonnblick 3105m - Rojacherhütte - Kolm Saigurn
Nehézségi szint: közepesen nehéz,/nehéz, (a gerinc felsõ szakasza némi mászókészséget és szédülésmentes-, stabil mozgást igényel)

2018.08.28
Magát a célpontot (Schareck) már kb. 8 éve kinéztem, de valahogy nem akart eddig összejönni. Az idõpontot már a Pilisi túra után próbáltuk lefikszálni, hogy Ádám is részt tudjon venni. Sajnos az elsõ rossz idõ miatti halasztást követõ új idõponton is módosítani kellett kicsit (hétfõ helyett keddi indulás, bízva az olvadásban) a korán érkezett idei elsõ nagy havazás miatt, melyet Ádám munkahelyi elfoglaltságai miatt már nem tudott vállalni, így ketten indultunk el Barnával. Kedd 4:45-re futott be Barna a megbeszélt idõben. Induláskor autó "Antipollution Fault" hibát ad. Na ez a túra is jól indul, de Barna megnyugtat, volt már máskor ilyen, és nem befolyásolja a célpont elérésének idejét. Váltott vezetéssel 12:30-ra érünk a völgy végéhez közeli fizetõ kapuhoz, ahol 9 EUR ellenében felkocsikázhatunk a völgy felsõ parkolójáig. Ebéd és pakolás után 13:30 körül indultunk el Kolm Saigurn irányába. A 111-es számú úton kezdjük meg a felfelé kapaszkodást. Szerencsére jó idõ van, mely kedvez az olvadásnak. Ritka az ilyen, de szinte végig magunk elõtt láthatjuk az aznapi célpontot a Niedersachsenhaus-t. kb. 2000m-es szintnél érjük el a hóhatárt, addig csak az olvadékban lépkedés ment, de innentõl már havas latyak taposása következik. út közben egy négygyermekes! holland családot elõzünk meg. Folyamatos a fényképezés. A gerinc elérése elõtt van egy rövid drótköteles rész, de a drótkötél csak a gyenge idegzetûek miatt lehet. Felérve a gerincre régi vágyam válik valóra, megpillanthatom élõben az eddig csak képeken áhított keskeny gerincen impozánsan elfekvõ Niedersachsen-házat a Schareck gerinc ölelésében. Le is ragadok vagy 15 percre, és nyomom az exponáló gombot, mint süket a csengõgombot, habár tudom jól, hogy a képek úgy sem tudják visszaadni mindazt, amit élõben látok. Hosszas fotózás és videózás után 17:00-re én is elérem a házat, addigra Barna lebeszél szinte mindent a szállással kapcsolatban. A házról pár gondolat a napló után olvasható. Vacsorára én virslit, Barna jó kis Bolognai tésztát eszik, melyet a helyi specialitással: Sonnblick sörrel öblögetünk (állítólag itt készül Kolm-Saigurnban). Esti érdekesség a 4 perces tusolás, 3 euro-ért, de legalább tudunk tusolni. Sajnos a szállásadótól kapott információk alapján a Schareck célpontunkat törölni kellett, mert a helyi információk szerint veszélyes a havas gerinc. Este fejvakarás, illetve újra tervezés Sonnblick célponttal több alternatívában, mivel a ház alatti Neubau házhoz vezetõ utat még nem használta senki, és hóval fedett.

2018.08.29.
Kelés 6:00-kor, mert 7-tõl tudunk fizetni, illetve reggelizünk a zsákunkból (van bõven kajánk). Reggeli után belevágtunk a ház alatti átvágásba a 2175 m-en fekvõ Neubau házhoz. 9:00-re értünk le a házhoz, az út nyomvonala jól kivehetõ volt a felsõ havas szakaszon is. Rövid szusszanás a Neubau háznál egy jóreggelt szelet erejéig, ezután elindultunk a Rojacher ház felé a 122-és jelzésen. Az út folyamatosan emelkedett, de nem vészesen, mégis piszok lassan haladtunk. 2000m-es szinttõl a nyom végig havas még mindig. 12:00 körül értünk a Rojacher házhoz. Lenyûgözõ a ház panorámája, le is ülünk ebédelni + Barna 2 kanna limonádét, én erdei gyümölcsös teát szürcsölök, miközben éhenkórász kutyus kaját próbál kunyizni Barnától némi sikerrel. A ház után kisebb emelkedés után rövid lankás gerincszakasz következett. Ezt követi a már meredekebb gerincrész a csúcsig. Barna a gerinc melletti egyszerûbb havast részt preferálná, de sikerült meggyõznöm, hogy a gerincen menjünk fel, majd lefelé jöjjünk a havon. A gerincen van egy-két izgalmasabb rész (máshol ezeket már ‘vasalják’), néha sejtem, hogy Barna melegebb éghajlatra kíván az ötletem miatt, de kár lett volna kihagyni. Egyetlen veszteség a GPS-em, az egyik kitett részen gondolja úgy, hogy leugrik a táskám tetejérõl, melynek csak a koppanását hallottam, hiába kerestük nem tudtuk megtalálni. Beesett a sziklák közé. Felérve a mászós rész tetejére, már csak egy rövid felszökés, és felértünk a Sonnblick csúcsán lévõ Zittel házhoz és meteorológiai állomáshoz. Jól esett már levenni a nehéz (és nagy) zsákokat, melyek izgalmassá tették a felfelé mászást. Mivel nem foglaltunk szállást, így a legfelsõ emeleti 10 ágyas szobába kapunk szállást. A tikkasztó nap után jól esik a citromos Radler az étteremben, illetve este ismeretlen nevû helyi specialitás is finom volt vacsorára, szintén Radlerrel kísérve. Délután helikopteres melós-szállítás, beszélgetés a meteorológiai állomás mûszaki felügyelõjével majd szieszta. Este mosdás és fogmosás csak spórolós vízfelhasználással, s persze mindig lekapcsoltuk a villanyt. Estére a szoba is fullra telítõdik egy fiatal csapattal. éjszakai fényképezési tervem keresztülhúzza az erõsen felhõs idõjárás.

2018.08.30.
éjszaka nagy a jövés-menés a szobában, így kevés alvás, melyet 4:30-kor ununk meg, ki hordtuk a cuccunk a folyosóra és elkezdtünk pakolni. Barna csak 2-3 órát alszik a meleg s a folyamatos mozgások miatt. Reggelire hozott ételt ettünk, majd pirkadattal 6:15-kor indulunk el lefelé. Erõs felhõ én a csúcs, 10m-es látótávolsággal, csepegõ párával. A gerinc irányába tartva találunk is egy kitaposott nyomot a hóban, melyen el is indultunk lefelé. Amikor már gleccseren topogunk, szerencsére kitisztul egy kicsit, és megpillanthatjuk, hogy elég távol vagyunk a gerinctõl. újratervezés, megcélozzuk a gerincet, és némi "gépészkedés" után megtaláljuk a megfelelõ nyomot is. Leérve a havas szakasz aljáig, 10 perc várakozás a webkameránál, a kép sikerül majd ismét 0-hoz közelít a látótávolság, így tovább indultunk. A gerinc elérése elõtt kisebb sziklás szakasz egy meredekebb hónyelv keresztezéssel. 8:00-ra értünk le a Rojacher házhoz, ahol leültünk reggelizni tea kíséretével, és kutyaetetéssel. Szerencsére a megjósolt esõ még késett kicsit. így a továbbiakban is kényelmesen folytathatjuk utunkat lefelé. Az útról a korábbi hó nagy része már le volt olvadva. Leérve a Neubau házhoz, az esõ is rákezd. Nem is idõzünk sokat, inkább irány le Kolm Saigurn. Na, ezen a szakaszon javítottunk kicsit a prognosztizált szintidõn, pedig jó párszor megálltunk vízesés fényképezni. Az alsó szakaszon már nagyon komolyan locsoltak fentrõl. Leérve a Naturfreundehaus Sonnblickbasis házat céloztunk meg (jó, hogy Barna elõre készült), és egy Radler elfogyasztása és némi honi útbaigazítás után el is foglalhattuk szállásunk. Tusolás és lazítás, este bécsi szelet forró almásrétessel vaníliapudinggal, mely után már alig volt kedvünk megmozdulni. Azért még megvolt az esti séta is, Barna a parkolóig, én a közeli vízeséshez. Kiadós alvást követõen kiadós reggeli. A rossz idõjárás miatt zárnak a menedékházak DAV felügyelet mellett. Szerencsére a parkolóig tartó séta alatt az esõ nem esett. 8:55-kor indultunk el, Salzburgnál ajándékvadászat az Europarkban, utána váltott vezetés némi torlódással Bécs után.

Menedékházmustra a Rauris-völgyben:

Ezt a túrát eredetileg (és gyakorlatilag is) úgy terveztük, hogy ne kelljen a völgybõl indulni/visszatérni és a több napi élelmiszert se cipeljük magunkkal. Az elsõ ház meglátogatása egyébként is régi vágyam volt. A házakhoz köthetõ tapasztalatokat így megosztanám pár gondolat erejéig. Mindegyikre igaz, hogy szállás elõre foglalható, akkor biztosa a hely, de az idõjárás változékonyság a miatt mi nem éltünk ezzel.

Niedersachsenhaus: csillag csillag csillag csillag csillag
A kedvencem. Már maga a ház elhelyezkedése is lenyûgözõ, megközelítése nem nehéz. árak szolidak a helyi adottságokhoz képest, mely igaz a szállásra és az étteremre is. Személyzet barátságos és segítõkész (angol nyelvû kommunikációval). Tusolási lehetõség 3 EUR/4perc megoldott. Vizesblokk rendezett, tiszta és jól felszerelt, kézmosás után még papírtörlõ is rendelkezésre áll. Kétágyas szoba nem túl tágas (de nem is szükséges) emeletes ággyal, minimális bútorral, funkciónak tökéletesen megfelelõ. ágy kényelmes, saját hálózsák ajánlott. Pár kép a túraképek végén (képek feletti linkrõl szûkíthetõ).
A házról további infó: Niedersachsenhaus

Zittelhaus: csillag csillag csillag csillag
Panorámában ez is tökéletes, igaz nekünk sikerült egy párás idõpontot ki fognunk, így nem volt zavartalan. Megközelítés nem túl bonyolult (fõleg a gerincet kihagyva, illetve Heiligenblut felõl a gleccseren), de azért némi kitartást igényel. árak itt sem vészesek. Személyzet barátságos és segítõkész (angol nyelvû kommunikációval), talán nem olyan közvetlen, mint a Niedersachsenhausban. Tusolás nem megoldott, illetve a vízhasználattal illetve a villanyhasználattal is csak spórolósan illik bánni. Foglalás hiányában tízágyas szoba a legfelsõ szinten, ágy kényelmes, saját hálózsák ajánlott. Reggel sorban állás az egyetlen? toliettnél. Pár kép a túraképek végén (képek feletti linkrõl szûkíthetõ).
A házról további infó: Zittelhaus

Rojacherhütte: nem tesztelt
A panoráma szintén lenyûgözõ. Itt csak inni (és saját kaját enni) álltunk meg, a kiszolgálás barátságos, ha nincs ételed, az étkezés is megoldott, szállást nem teszteltük.

Naturfreundehaus Sonnblickbasis: csillag csillag csillag csillag csillag
Itt a panorámát a körül ölelõ völgy vízesései emelik. Megközelítése egyszerû: 20 perc gyalog a felsõ parkolótól, illetve jár fel busz is. Személyzet barátságos és segítõkész (angol és magyar nyelvû kommunikációval). Tusolás korlátlan. árakat lásd a honlapon. Finom ételekkel normál árfekvésben. Foglalás hiányában csak közös vizesblokkok szobát kaptunk, szoba kellemes berendezésû, mosdóval, vizesblokk tiszta. Ház körül kis játszótér a gyerekesek részére, illetve két nagy vízesés, mely könnyen megközelíthetõ). ágy kényelmes, saját hálózsák ajánlott. Pár kép a túraképek végén (képek feletti linkrõl szûkíthetõ).
A házról további infó: Naturfreundehaus Sonnblickbasis

Videó a túráról:

HD videó a túráról, indítás után a lejátszó jobb alsó sarkában kapcsold át teljes képernyõre: