2016.04.28. Télben kezdõdõ tavaszi túra

Résztvevõk: Barna és én

Megtett út: ~20,2km; ~1600m (+/-800m) szint

Útvonal: Dobogókõ - Fekete-kõ - Kémény-szikla - Legény-barlang - Pilis-tetõ - Vaskapu - Ördög-lyuk - Zsivány-sziklák - Dobogókõ

Nehézségi szint: Közepesen nehéz, (megtett út alapján mérlegelhetõ, hogy kinek egyszerû, kinek közepesen nehéz)

Napló:

Az útvonal ötlete már jóval korábban megfogalmazódott, de az idõpont csak pár nappal a túra elõtt kristályosodott ki igazán. Elnézve a szerdai kameraképet (havas esõ a Pilis tetõn), én egy kicsit elbizonytalanodtam az indulást illetõen, de Barna meggyõzött az elõrejelzésre hivatkozva. 6:05-kor érkezik Barna. Mivel a ház elõtt várom, ezért szinte csak lassít, bedobom a cuccom és már indulunk is. Az idõ szerencsére ragyogó. 7-re érünk fel Dobogókõre. A falu széli parkolóban havas növényzet fényképezése, ezután úgy döntünk, hogy az turistaház mögötti panorámával nyitjuk a túrát. Gyönyörû a kilátás, és a havasesõ utáni táj reggeli ébredése. Fényképezés után autó leparkol "csak a szoknyalemez ne sérüljön" címszóval + rövid pakolás és indulunk is a Zöld + jelzésen a Két-bükkfa-nyereg irányába. Az út saras, illetve kesztyû nélkül fáznak az újaim a 0°C-ban, de lusta vagyok kesztyût túrni a táskában. Az elsõ mûút keresztezés után tûz mellett állva újságot olvasó szép reggelt kívánunk, és nem is sejtjük, hogy rajta kívül (egy kivétellel) nem is találkozunk senkivel a túra során. A Két-bükkfa-nyereg után maradunk a Zöld + jelzésen, de mivel ilyen frissen kezdtük a túrát és idõnk van bõven, ezért a Zöld háromszög jelzésen megnézzük a Fekete-kõ kilátását is, mely a fák miatt elég korlátozott. Innen irány a Pilis-nyereg. Itt leülünk egy kicsit, Barna telefonál, míg én benyomok egy szenyát. Innen a sárga jelzésen (Szénás út) indulunk el kellemes lejtmeneti sétával a Klastrom-szirteket megcélozva. A Zöld + jelzésre áttérve enyhe kaptató, illetve, ha már itt vagyunk, akkor megnézzük a Kémény-szikla panorámáját. A panoráma szuper, megy is a fényképezés, míg nem a gépem (Nikon D90) "ledobja az ékszíjat". Akku lemerül: sebaj, cserélek, de nem hoz megoldást, mert Err felirat villog a kijelzõn + tükör felcsapva. Rövid ideig próbálkozok, de hiába. Barna javasolja, hogy "küldjem meg Klastrompusztáig, az majd helyrerakja" (innen nem is nehéz ezt kivitelezni), de végül a zsákomba teszem, kell az a kis plusz súly. Pecsételünk egyet és irány tovább. Elérve a Vörös-utat, a piros jelzésen megyünk tovább Délnek, irány a Legény-, és a Leány-barlang (részletes informáiók a barlangokról) . Az elsõt egész hamar meg is találjuk, és fényképezés közben a mélybõl felszínre törõ három barlanglátogatótól (õk adták azt a "tömeget" akikkel a Nap folyamán találkoztunk összesen) megtudjuk, hogy ez a Legény-barlang. Megtudjuk azt is, hogy a Leány-barlang merre van, de mi visszaereszkedünk teljesen, és úgy kezdjük megkeresni. Jól be is nyaljuk, mert így a barlang alól közel 60°-os (most éppen sár) emelkedõn közelítjük meg direktben. Sebaj, kemények vagyunk. Fotózás (Barna gépén osztozva) után leülünk kajálni. Kaja közben azért agyalok a saját gépen, és mivel anno a D50 is produkált ilyet, telefonos Net segítséget kérek Évitõl "Googlizzon rá" a hibára és a megoldásra. A kapott infó jó, csak nem teljes körû, de végül ennek segítségével + némi próbálkozással megoldódik a hiba (sajna azt már csak itthon vettem észre, hogy valamiért a képméretet átdobta a gép a legkisebbre). Kaja után irány vissza a piros jelzésen, majd a piros + jelzésen kaptatunk fel a Nagy-bodzás alatti Zöld jelzésre. Felérve kellemes séta következik. Természetesen a kilátópontot itt is megnézzük, lazítunk egy kicsit és tinta híján pecsételés nélkül megyünk tovább. A Zöld háromszög Jelzésen érjük el a Pilis-tetõt, illetve a volt katonai bázist. Impozáns a Boldog Özséb kilátó hála a Pilisi parkerdõ Zrt. Fáradtságos munkájának. A kilátó egy itt álló geodéziai torony (földmérési célokat szolgáló építmény) átépítésével jött létre 2014-ben. Felmegyünk a kilátóba, de rövid nézelõdés és fotózás után megyünk is tovább (lusta vagyok kabátot elõvenni, Barnának meg merülõfélben az aksija). Mint ahogy a GPS aksija is az utolsókat rúgja, de azért bevállaljuk, hogy az erdészeti úton megyünk le a Vaskapuhoz (ha lemerül, legalább izgi lesz, hogy megtaláljuk-e a jó utat). Nem sokkal a Vaskapu elõtt egy csodás rétbe botlunk magaslessel. Rövid nézelõdés és irány tovább. Itt azért jó, hogy van GPS, nélküle kereshetnénk, hogy merre tovább. Hamar le is érünk a Vaskapuhoz. Fotózás, Balcsi-szelcsi és irány le a Vaskapu-szurdokban. Leérve a Mária-padhoz a Zöld sárga + jelzésen indulunk el az ördög-lyuk irányába. Jobban mondva meg sem állunk az ördög-lyukig. Innen pár tíz-méter után a sárga jelzésen indulunk el felfelé. Még a Zsivány-sziklák elõtt van egy kis kék jelzésû kitérõ egy paddal. Itt ülünk le kajálni, közben a Pilis tetõ és a Vaskapu, Vaskapu-szurdok panorámájában gyönyörködünk. Innen már csak egy kõhajításnyira vannak a Zsivány-sziklák. Fényképezés után a piros O jelzésen indulnánk, de elsõre majdnem a nem kívánt irányba. Szerencsére gyorsan korrigálunk, és máris pózolhat Barna a rõzse-hegy elõtt. Innen már gyorsan visszaérünk Dobogóköre, igaz az óra már 19:20-at mutat.

Videó a túráról:

HD videó, indítás után a lejátszó jobb alsó sarkában kapcsold át teljes képernyõre: