Börzsöny 2010.10.14.

magasságprofil megtekintése Résztvevõk: Paróczai Barnabás, Felföldi Ádám, Sinka Tibor.

Útvonal: Cseresznyefa parkoló - Nagy-hideg-hegy - Hangyás bérc kilátóhely - Csóványos - Magas-taxi turista ház - Cseresznyefa parkoló

Megtett út: 17,3 km, +/- 640m szint

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.

A rehabilitációs túra

Előzményként csak annyit, hogy igazából szeptember végére terveztük a túrát és az olasz-svájci határ 4000-es csúcsi voltak a célpontok, de Barna műtét utáni felkészülésébe beleszólt az élet, és így némi kényszerpihenő után az ezerszínű börzsönyi ősszel kárpótoltuk magunkat. Tervezett indulás 5:30-6:00 közötti időpontból 6:00 lett. Indulás a Cseresznyefa parkolótól Szokás szerint Ádám már rojtosra beszélte Barna fülét, mire beszálltam az autóba. Irány a Cseresznyefa parkoló. Rövid reggeli után 7:20-kor indulunk el az autótól. A választható két út közül javaslatomra a Piros X jelzésen indulunk el. Patak átkelés után beérve az erdőbe mindjárt gombák fotózásába kezdünk. Pár méter után kiérve az első tisztásra előkerülnek a kamáslik is. A térdig érő aljnövényzet deres és vizes. Ádámnak pakolás közben természetesen belefordul a hátizsákja a sárba. Az Inóci patak keresztezése és a Kék + elérése után keresztezzük az erdészeti utat. A fák lombjaitól az Inóci kőbányából nem sokat látunk. Nem sokkal később Piros X-ből váltunk Kék négyszög -re. A Nyirjés kaszáló után némi sárdagasztás az erdészeti út keresztezésekor. Ádám próbál átrepülni felette. Az út hol kicsit, hol alig észrevehetően emelkedik. Egyedül a Nagy-Hideg-hegyi turistaház előtt van némi számottevő emelkedés. Felérve a házhoz lazítunk egy kicsit. Két szaki a sífelvonón végzi a szezon előtti karbantartást (szerencsések: zaj ártalmak miatt biztosan nem kell egyéni védőfelszereléseket használniuk). A Nagy-Hideg-hegyen Próbálok teát szerezni a házból, de hiába kopogok az ablakon. Mire kiérek a házból, már a kuka a célpont. Második próbálkozás után némi erdészeti segítséggel sikerül beszereznem a várva várt teát. Ropi + tea / sör a ház előtt. Barna nem iszik sört, mert ő vezet (de hát hol van még az esti hazaút). Lazítás után pár kép a Nagy-Hideg-hegyi csúcsjelzésnél. Innen a KékPiros jelzésen indulunk tovább a Rakodó irányába. A sárga színbe pompázó Rakodónál fényképezés, majd a Phsz jelzésen indulunk el a Hangyás-bérc irányába. Jól észrevehető, hogy ez egy északi fekvésű oldal: a falevelek többsége már a földön + a lengedező szélben az egy réteg ruházat majdnem kevésnek bizonyul. A Hangyás-bérc feletti kilátópontnál fényképezünk párat. Innen csak pár lépés a Spartacus forrás (Cserép-kút): a forrás felújítva, de víz-hozama annyira alacsony, hogy a kulacsot nehéz lenne megtölteni. A forrás után elő kellett venni a GPS-t is, mert elértük az Oltár-kő / Szabó-kő útelágazást (már többször is futottunk ilyenbe, hogy új jelzések jelennek meg, mely magában nem is lenne baj, sőt köszönetre méltó, de azt nem értem, miért kell felrúgni régi (gondolom több generációs térképeken korábban megjelent) jelöléseket? Jelen esetben egy új kiadásúnak titulált Cartographiás térképen nincs jelzett út Oltár-kő felé, és a Piros háromszög visz a Szabó-kövekhez. Ehhez képest az új ösvény miatt a Szabó-kövekhez a térképhez nem passzoló Piros +-on kell folytatni az utat. Az elágazás környezetében szerencsére a jelzéseket nem kell keresni, van belőlük jócskán). Elérve a KékPirosPiros Xérintjük a Tóth Tamás emlékére utaló táblát. Tovább haladva sziklás részeket érintünk, majd elérjük a Szabó-köveket is. Bekukkantunk a Haramia- lyukba is, majd gyönyörködünk a Csóványos látványába, ahogy körülöleli az elmúlni készülő őszi lombkoronák tengere. Szikrázó napsütésben sütkérezünk a köveken. Látkép a csóványosi kilátóból Rövid időzés után tovább indulunk a Csóványos felé. Legyőzve egy kis kaptatós részt felérünk a Csóványos 938m-es csúcsára. Sokszor láttuk már, de most ismét egy új arcát mutatja nekünk. Barnáék egyből fel is mennek a kilátóba. Én nekiülök ebédelni. Kaja közbe természetesen fényképezgetek is. Mire befejezném az ebédet Ádám lejön. Felmegyek én is készíteni pár képet, és gyönyörködni a panorámában. Sajna párás a levegő, mely csorbítja egy kicsit a látványt. Miután Barnáék is befejezték az ebédet előkerülnek a csúcs-csokik. Csoki után Barna táskájából csipegetjük a Nagy-Hideg-hegyen felbontott ropit, melyből egy szál sem maradt a zacskóban (mind a táskában landolt). Visszafelé ismét a Szabó-kövek irányába indulunk, csak a Szabó-kövek után Égés-tetőnek vesszük az irányt. A Magas-taxi turistaház Az út light-osan ereszkedik alá. Égés-tető után irány a Rakodó. Lenyűgöző, ahogy néha-néha beszűrődnek a napsugarak a lombkoronák között. A Rakodótól a Kék + on indulunk el a Magas-taxi turistaház irányába. Időnként a szél belekap a sárguló lombkoronába és ''arany-esővel'' kápráztat minket. A házig kellemes séta következik. Leérve a házhoz megállunk egy kis gyümölcsevésre. Ádám préselt banánnal kínálja Barnát. Öt percnyi lazítás után a Piros jelzésen indulunk tovább lefelé. A Grófi-úton haladva sok helyen kidőlt fák fekszenek a hegyoldalban, munkagépek mértek megsemmisítő csapást a turistaút érintetlenségére. Ádám próbál átrepülni a sártengerek felett, de sokszor mégis bele kell lépnie. Mi csak cukkoljuk vele. Valahol a Mas-taxi csúcs vonalában visszanyeri a turistaösvény eredeti szépségét. Elérve a Taxi nyiladékot szinte sztrádán ereszkedünk lefelé, majd ahol érinti a jelzés az utat, ott mi is áttérünk a síbusz útjára. Innen már csak pár perc a parkoló. Még a szürkület előtt leérünk az autóhoz, pedig úgy gondoltuk, hogy sötétedésre fogunk leérni.