Király-hegy 2012.06.06.

Résztvevõk: Paróczai Barnabás, Felföldi Ádám, Sinka Tibor.

Útvonal: Telgárt - Král'ova hol'a - Král'ova skala - Telgárt

Megtett út: 15 km, ~ +/- 1200m szint

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.


Alpok bemelegítés

Már le se írom, de a szokásos: május közepére tervezett túra az időjárás miatt egyre csak tolódott, majd amikor már nagyon unjuk a banánt egy korábban jónak ígért, de az indulás előtt már kevésbé reményteli időpontban elindulunk. Így történt, hogy hétfőn már nem bírjuk cérnával, és a szerdai időpont mellett döntünk. Szerintem jó idő várható (habár az előrejelzés már nem ezt mondja), Ádám meg szokásosan huhog, hogy el fogunk ázni. Mivel a célpont nem éppen közeli, ezért próbálunk egy M0 úthoz közeli találkozási pontot találni (Cinkota), így közel azonos időpontban kelünk 3:45. NagyításA cinkotai 5:00-ás találkozást jól időzítjük, így pontban a tervezett időpontban már robogunk is szlovákiai célpontunk felé. A csomagtartó megtöltve a három zsákkal, mert Barnával 14kg-nyi cuccban állapodunk meg a bemelegítő túra miatt. Az idő jól telik útközben. Letérve az M3-ról a Mátra nyugati oldalában gyönyörködünk a 21-es úton, mikor szembe jövő autós kolléga mit sem törődve velünk előzésbe kezd, melyet Barna reflexszerű fék és komoly árokpartra húzódással manőverezhet csak ki. Barna valószínű a reggeli lassú felpörgésnek köszönhetően beszélgetés témába nem illően kb. 10km után jegyzi meg „b..szki ez képes volt velünk szembe előzni”. Szerencsére a robotpilóta rendben megoldotta a feladatot. Még mindig a 21-es úton Pásztó környékén útzár: tűzoltók, rendőrök … szerencsére van alternatív kerülő út a susnyóban (kamion az oldalán mindkét sávot elzárva). Nem veszítünk sok időt. Menet közben reggeli az autóban, meg egy füstölgõ kamionkerék így Telgárti érkezésünk után pár perccel: 8:45-kor már indulunk is fel, a piros jelzésen. Az út kellemesen emelkedik. Az idő tökéletes. Az emelkedővel megnövekedett belső hőtermelésnek jól jön az éjszakai eső utáni friss hegyi levegő. Sajna a csúcs felhőben van. A kellemesen emelkedő út kicsivel később keményebben emelkedik, de minket nem zavar. Elérve az ismeretlen feszültségszintű villamos távvezetéket nehéz lenne az utat eltéveszteni, mert ez alatt halad a jelzés. Elérve a ’pajzsgenerátor bejáratát’ (transzformátor állomás) már azért kezdünk éhesek lenni a korai reggeli után, ezért egy kicsit feljebb nekiülünk enni pár falatot. Innen már néha megpillantjuk a felhőlepel alól ritkán kibukkanó adótornyot a csúcson + szép panoráma tárulkozik elénk a Kral’olva Skala gerincvonulatával. NagyításAzt legalább látjuk. A csúcsra vezető utat keresztezve nagyobb hófolt. Ádám kameráz, na meg természetesen kicsúszik rajta (rövidnadrágban, kamerával a kezében). Sajnos, mire feljebb érnénk, a felhőzet bekeményít, és mire felérünk a csúcsra alig látunk pár méterre. Na ennyit a Tátra panorámából :(. 6 °C és jó 60km/h szél hűti testünket, így gyorsan nekikezdünk öltözni, vagyis miután három szlovák kolléga átadja a helyet az épület kinyitott picinyke helyiségében. Nincs melegünk, nekiülünk kajálni + megy a szövegelés az erős szélben megszokott hangerővel (ha volt az épületben valaki, az biztos gondolhatta: na…, reméljük az 'ott' nem webkamera). Kaja és desszert után sem akar tisztulni, ezért úgy döntünk elindulunk a gerincen, hátha idő közben kitisztul (lefele indulni még korai lenne). Kilépve az épületből pár kép az eligazító táblánál, figyelemfelhívásom után Ádám elemében van az eligazító oszlopon. Jól jön a kesztyű a táskában, melyet természetesen Barna otthon hagyott. Szolgálati közlemény: Ági, ha olvasod: tök jó, hogy szólsz Barnának a fejlámpáról mostanság minden túra előtt, mert végre nem hagyja otthon, de légyszi, legközelebb szólj neki a kesztyűről is. Szóval rövid gerinc séta után visszafordulunk, mert közeleg a tervezett visszafordulási idő, hogy még 23:00 körül haza is érjünk. A csúcs meg a gerinc is felhőben (20m körüli látótávolsággal). Az állomástól a Zöldön indulnánk lefelé, de mégis pirosra sikerül, melyet az első aszfaltút keresztezésnél korrigálunk. Erőteljes ereszkedés következik a zöldön. A térdemnek kapásból nem tetszik. Leérve a nyeregbe, kilépünk a felhő alól. Szinte a fejünkre ül a felhő. A Kral’ova Skala-t gyorsan elérjük. NagyításEz legalább nincs felhőben, és van némi panoráma dél- délnyugat irányába. Barna teszteli távcsövét. Rövid nézelődés és panorámafotózás után irány tovább lefelé. Érdekes a törpe fenyvesben vezető keskeny csapás (sokszor a fenyvesen, egy-két hatalmas lépéssel). A tisztásnál majd kajálunk címszó, de az út nem érinti a tisztást, így kicsivel lejjebb ülünk/fekszünk neki rövid időre. Rövid töltődés után vágtázunk lefelé (pláne én, meg a térdem), oly annyira, hogy észre sem vesszük, hogy már nem a jelzésen megyünk. Szerencsére kis korrigálás után visszajutunk a zöld jelzésre. Innen már szinte karnyújtásnyira van Telgárt. Jól látható a falut keletről lezáró vasút töltése és az alagút bejárata. Azért még idő volt elérni a falut, de csak leértünk. A templomban épp akkor volt vége a misének, és a helybéliek tömött sorokban sétáltak hazafelé. (beteg állat és a farkas sztorim). A népviseletes nénik közül nem lógtunk ki a turista felszerelésben, de hát mi csak vittünk egy kis színt az ottani unalmas hétköznapokba. Elérve az autót izzítás és már indulunk is. Azaz indulnánk, de érzékelőim susogó hangot jeleznek. Falu szélén lehúzódunk, Barna Ádámot küldi gyors körbevizsgálásra. Szerencsére nem 'Minokok', csak egy fenyőág akadt fel az aljára, melyet balról az úttest felöl aláhasalva próbál eltávolítani, de mielőtt még felállna: „ne nézz hátra …” legalább 30tonnányi fát szállító kamion száguld el mellette kb. 1 méterre :). Minden rendben, sprotszelet (nincs) a nadrágban. Indulás, de az érzékelőim még mindig jeleznek. Most Barna száll ki vizsgálódni, hát egy méretes fenyőágat húz ki (Ádám biztos a kamionos akció miatt nem vette észre). Innen már minden OK. Magyarország előtt azért még egy szlovákiai Police ellenőrzés: Ádám és a jogosítvány, de hátramegy és 'most már előveszem megmutatni …' :). Megmutatta, és a pár perc után már indultunk is tovább. Cinkota, majd én Csepel, Barnáék Kecskemét 23:00 körül a tervezett időben hazaérkezés.



Flóra & Fauna

kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése

Vissza a fõoldalra