Magas - Tátra 2012.10.19 - 20.

magasságprofil megtekintése Résztvevõk: Paróczai Barnabás, Sinka Tibor.

Útvonal: Strbske Pleso - Rysy - Koprovsky stit - Strbske Pleso

Megtett út: 26,5 km, ~ +/- 2000m szint

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.

Tavaly terveztem, de csak idén jött össze...

Indulás tőlünk 5:00-kor. Az út szinte zökkenőmentes, és 9:30-kor már az elektricska Poprádi-tavi megállójánál lévő parkolónál csengetjük ki a parkolási díjat két napra. Alig lehelek életet a GPS-be + öltözők, 9:45 már szinte Barna után kell rohannom, mert már el is indult. Az idő gyönyörű, szépek az őszi fények, és természetesen a jó idővel tömeg is van. Aszfaltút vezet fel a Poprádi-tóhoz, mely utat 1 óra alatt tesszük meg. Innen a Kék jelzésen indulunk el felfelé, majd az elágazásnál Piros jelzésen a Rysy felé vesszük az irányt. Komótosan emelkedünk felfelé, kicsit feljebb Nagyítás érve megpillantjuk a tavaszi célpontunk, a Király hegy csúcsát is. Sajna akkor nem láttuk a Magas Tátrát. A Békás tavakat elérve eszünk pár falatot + lemegyünk a tóhoz pár fénykép erejéig. Ezt követően irány tovább. A házig némi emelkedés és a rövid, de nem veszélyes láncos szakasz következett. 14:00, a szintemelkedés után azért jólesik szusszanni párat a házba lépés előtt. Mivel nem foglaltunk szállást, ezért elsőnek szállás intézünk + legurítunk egy-egy narancs dzsúszt pár fénykép kíséretében. Az ágyon hagyunk pár cuccot, és a Rysy csúcsa felé vesszük az irányt. Felérve a ház feletti nyeregbe készítünk pár képet, és irány tovább. 15:30-ra érünk fel a Rysy (2499m) csúcsára. Még 1998-ban jártam itt, már kezdett megkopni az akkori emlékkép, de azért pár elmék megelevenedik. A látvány és a panoráma tökéletes az őszi fényekben. A csúcson elég sokan vannak, de mi hosszú nézelődésre készültünk, így nem izgulunk. Csúcs csoki és fényképezés után megy a lazulás, mert van időnk Naplementéig (cél a Naplemente fotózása). Várakozás közben társalgás lengyel kollégával + belenézünk a lengyel oldali útba is. Barna előre megnézte a neten a Naplemente időpontját, várjuk, de késik? Azért mégis, kattognak a gépek, majd komótosan elindulunk lefelé. Út közben azért még fényképezünk, több - kevesebb sikerrel, de fény hiányában kézből már nem az igazi. Mire leérünk a házhoz (18:40), már teljesen besötétedik. Felmennénk a szobába, de egyes kollégák már alvást színlelnek, ezért magunkhoz vesszük a kaját, és lemegyünk vacsorázni. Folyadékpótlás gyanánt csipkebogyós teát iszunk, mindjárt két bögrével is (forró, és alig akar kihűlni). 20:00-kor már elég sokan próbálnak aludni, ezért kaja után irány ki fotózni. Nem vagyunk egyedül, még két kolléga próbálkozik a sötétben. 21:20-kor úgy gondoljuk mi is, hogy lefekszünk, szinte már mindenki alszik. 5:00-s ébresztőben állapodunk meg. Barna rám bízza meggondolatlanul az ébresztőt. Telefon beállítva. 5:00-kor ébresztő indul, gyorsan le is kapcsolom, de Barna majdnem infarktust kap – az ébresztőtől (magas pulzusszámra és szívdobogásra panaszkodik még fél óra múlva is). Kint lámpafényeket látok imbolyogni, vannak korán kelő kollégák azért, akik a völgyből tartanak a csúcs felé Napkeltére. Én is gondoltam a Napkelte fotózásra, de ha ezt is megnéznénk, akkor már nem férne bele a napba a Koprova – csúcs. Mivel este az alvók miatt nem tudtunk összepakolni (Barnára még azért is rászóltak, hogy az ajtót is csukja be, ne szűrődjön be fény), így kihordtuk a folyosóra a cuccunk, hogy majd összepakolunk, de én inkább úgy döntöttem, hogy majd lent. Lemegyek, de a cserépkályha fölött is aludt egy helyi mormota, így kihordtuk a cuccot a ház előterébe, és ott pakoltunk össze. Szerencsére jó idő volt, így nem kellett dideregni. 5:30 körül indulunk a háztól fejlámpával. Nagyítás Jól haladunk, nincs tömeg a láncos szakasznál sem. A békás tavak felett állunk meg először pár kép erejéig, majd irány tovább, mert messze még a cél, és ma még haza is kell kocsikázni. Barna eleinte aggódik a kitűzött mérföldkő (az útelágazás elérésének ideje) miatt, de 7:45-re leérünk az elágazáshoz, így a Kék jelzésen felfelé vesszük az irányt a Kapor csúcs irányába. Patak keresztezést követően megkezdődik ismét a szintemelkedés- A Hincsó - patak mellett ülünk le reggelizni + fotózni. Barna meglepően gyorsan végez a reggelivel, így rövid pihi után már indulunk is nyereg irányába. A tervezetthez képest időben vagyunk, 9:55-re érünk fel a nyeregbe. Innen már látszik a célpont, ami azért nem is olyan közeli. A reggeli egy zsemle nem adja a kellő energiát, ezért út közben csemegézek egy kis szárított gyümölcsöt. 10:45-re fent vagyunk a Kapor – hegy 2363m-es csúcsán. Na itt van csak igazán csúcsforgalom. Alig tudunk leülni. Fotózás, rövid pihi. 11:30-kor indulunk vissza. Igyekszünk, de a térdem miatt nem tudunk sietni. Lefelé a Nagy- Hincsó – tó partján ülünk le öt percre. Még mindig nagy a tömeg, és jönnek még felfelé is. Komótosan haladunk lefelé, érintjük a Poprádi tavat is, majd az aszfalt úton irány tovább. A térdem nem igazán komálja az aszfaltos részt, így a célegyenes előtt Barna kitérő pályát javasol. Irány a susnyó. Végül is egy régi ösvény, vadregényes, de beigazolja aggodalmam: a patakot elérve nincs átkelési lehetőség. Átkelés a sziklákon némi izgalom mellett, de szárazon megússzuk. A végén a tervezettől kicsit később érjük el az autót, de legalább nem volt unalmas az út vége. Hazafelé kétszer újratervezés, de azért 20:40-kor szállok ki az autóból.