Magas-Tátra - Kriván 2011.09.04.

magasságprofil megtekintése Résztvevõk: Paróczai Barnabás, Felföldi Ádám, Sinka Tibor.

Útvonal: Tri Studnicky (parkoló) - Kriván - Tri studnicky (parkoló)

Megtett út: 13,1 km, +/- 1400m szint

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.

Kriván újratöltve

Hogy miért Kriván újratöltve, mert ez volt túrázásaink során az első 2000m feletti csúcs melyet megjártunk még 1995-ben. Az elmúlt két évben szinte minden túra során érintette Barna azt a témát, hogy itthonról a Kriván megjárható-e egy nap alatt. Már a júniusi Sauleck túra előtt egyszer majdnem kipróbáltuk, de végül elmaradt. Most ismét napirendre került, Nagyítás és mivel az időjárás is biztatónak ígérkezett kinéztünk két alternatív napot. Ahogy közeledett ez a két nap úgy lettünk egyre borúlátóbbak (az időjárás előrejelzést nézve) az időpont tekintetében. Mivel indulás előtt két nappal már megint össze-vissza mindenféle időjárást jósoltak, ezért már hirtelen kinéztünk egy Haidsteiges alternatívát, ha tényleg indulás napján is rossz időt mondanak a Magas-Tátrára. Szombat délután azért mégiscsak lefixáltuk a vasárnapi Kriván célpontot.

4:20 Barnáék egyórás autózás után megérkeznek, bedobom a cuccom, és már robogunk is tovább. Jól haladunk (köszönhető, hogy vasárnap hajnal van). Rövid beszélgetés után fő témánk a tőzsde. Átérve Szlovákiába matricavásárlás az észveszejtően hosszú autópályás szakaszra. A kútnál hideg szél fúj, mi meg rövid ujjú / rövidnadrág párosításban (na, a városi aszfalt-vagányok dideregve ugranak be a kocsiba ''és még ezek mennek túrázni''). Gyorsan haladunk, csak Donovalynál állunk meg pár kép erejéig. Hamar elérjük a Liptói-havasokat, majd a Magas-Tátrát. 8:30-kor landolunk a Tri studnickyhez közeli fizetős parkolóban. Az idős bácsi még áthelyezi egy kicsit a parkoló szélét jelölő bóját, hogy beférjünk, majd lezárja a parkolót, mert megtelt. 4.60Eur-ért parkolhatunk. Gyors öltözés, és már indulunk is felfelé (azaz lefelé, mert a Tri studnickyhez a parkolótól rövid lejtmenet vezet). Az eligazító táblánál már tömegek, így a fényképezést kihagyjuk, irány felfelé a Zöld jelzésen. Fák hiányában a napsütésben pillanatok alatt mindenkinél beindul a szervezet természetes hűtési reflexe ruhát nem hagyva szárazon. Az út izgalmasnak legkevésbé sem mondható, habár a panorámája kárpótol az út egyhangúságáért. Végignézve a zöld jelzésen (feljebb rálátva a Kék jelzésre is), Nagyítás mintha zarándokhely lenne a Kriván és tömegek érkeznek mindkét irányból. 11:10-re érjük el 2120m-en a Kék jelzést. Na, innentől még zsúfoltabb a turistaút. Az útelágazás után kicsit mászós rész. Közvetlen ez után bedobunk egy-egy szendvicset, mert a korareggel elfogyasztott két szendvics szolgáltatta energia kifogyóban volt. A laposan elnyúló gerincet követően már csak a csúcs előtt kell mászni egy kicsit, melyet érdekessé tesz a csúszós szikla, és a le-, és felfelé hömpölygő tömeg. 12:15-re érünk fel a csúcsra. Még szerencse, hogy elég nagy kiterjedésű a csúcskereszt környéke, de így is alig lehet a zsákot lerakni. A csúcson találkozunk Debrecenből érkezett túratársakkal (gratulálunk nekik a szép teljesítményhez). Fényképezés, sajna a tömegből nem igazán tudtam egy jó panorámához szükséges sorozatot készíteni, később meg erőteljes felhősödés korlátozta a szép kilátást. Nekiülünk kajálni (olyan érzés, mintha moziba ülnénk: egymás fölé magasodó sorban ülnek a turisták és nézelődnek, esznek). 14:00-kor indulunk el lefelé. A felhőzet, mely a kilátást sokszor erősen korlátozta, most néha jól jön árnyékot szolgáltatva. Lejtmenetben egy-két fotó + megviselt térdízület. Leérve a Tri Studnicky útelágazáshoz gyors frissülés a forrásból, majd irány az autó. Beülve már ugorhatnánk is fénysebességre, miután kidobta a komputer a koordinátákat, de az eszméletlen hosszú autópálya vége előtt egy kilométerrel torlódás. Állunk, vagy lépésben haladunk. Ádám zizeg a késői érkezés miatt, a végén nem bírjuk és kis városnézéssel egybekötve kiállunk a sorból. Innen akár már haladhatnánk is, de egy kis újratervezés + Donovaly előtt kifogunk egy buszt, melyet a sűrű szembeforgalom és a beláthatatlan kanyarulatok miatt hosszú távon kénytelenek vagyunk követni, miközben fekete füstfelhő közepette ''leheli magából az oxigént''. Végül még Barnáék is éjfél előtt értek haza, így egy napba bőven belefért.