Nagy Fátra 2011.02.24.

magasságprofil megtekintése Résztvevõk: Paróczai Barnabás, Felföldi Ádám, Sinka Tibor.

Útvonal: Staré Hory - Majerova skala - Krízna - Ostredok - Krízna - Turecká - Staré Hory

Megtett út: 20,4 km, +/- 1300m szint

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.


Hótalpas túra, hó hiányában ...

Igazából Ausztriába készültünk, de ezt inkább most halasztottuk egy kicsit a tavasz végére. Így esett a választás a Nagy Fátrára. Barnáék már egyszer egy hónappal ezelőtt is nekivágtak, fel is jutottak a Krízna és Ostredok -ra, de mivel a rossz időben nem láttak semmit, így esett a döntés ismét a Nagy Fátrára. NagyításMivel a múltkor kijutott a rossz időből, ezért a túra időpontját a jó időjáráshoz kötöttük. Elég nehéz összehangolni mindenki szabadidejét úgy, hogy még jó idő is legyen. Minden esetre az utolsó pillanatban Ádámnak is sikerült betársulni. 5:00-ra futottak be hozzánk Barnáék, és irány Staré Hory. Út közben az autóban eszünk, ezzel se kelljen tölteni az időt, ha megállunk. A helyismeretnek köszönhetően, parkolóhely kereséssel már nem megy az idő. Gyors pakolás után 8:30-kor indulunk is. A pakolás alatt lefagy a kezem, pedig -5, -6°C lehet. A faluból induló Kék jelzés eleje kicsit szívatós, mert totál le van fagyva, így lehet csúszkálni. Mivel a vártnál kevesebb a hó, meg is jegyezzük, hogy a hótalpkölcsönzés helyett (Ádám lent is hagyta a kocsiban) hágóvasat kellett volna hozni. Az út nem okoz egyébként meglepetést, a térképen is jól látható folyamatos emelkedésnek köszönhetően nem is kell sokat kaptatni felfelé, hogy a hideg ellenére nekikezdjünk a ruharétegektől való megszabadulásnak. Érdekességképen ismét utolérjük (nagyjából ugyanott) azt az őslakos idős bácsit, akivel, egy hónappal ezelőtt Barnáék már összefutottak. Lehet, hogy az öregnek ez napi rutin. NagyításAz idő egyébként hozza a jósoltakat, szép napsütéses. Út közben a fényképezések kivételével meg sem állunk. 1100m-es magasságban elérjük azt a szintet, ahol már a fák zúzmarásak. A Majerova skala szikláinál állunk meg először egy rövidebb pihenőre. Utunkat folytatva ismét jól jönne valami csúszásgátló a talpra, mert a sziklák közötti részen a keményre taposott havon csúszkált a bakancs rendesen. A sziklatömb után látszólag könnyű útszakasz következne, de ne tévesszen meg senkit. Szépen emelkedik, és így ebéd előtt nekem majdnem fárasztónak tűnt. 12:30-kor a Liska (1445m) előtti leégett felvonóállomás maradványai mellett keresünk szélárnyékot, és ülünk neki ebédelni. Befut egy szlovák srác is a kutyájával. A kutya egyből rámozdul Barna kajájára. Kaja közben már a következő túrákról megy az eszmecsere. 13:15-kor indulunk tovább. Barna teszteli a hótalpakat, melyre igazából annyira nincs is szükség. 14:00-ra érünk fel a Krízna 1574m-es csúcsára. Pár fénykép, és rövid nézelődés után folytatjuk utunkat a Piros jelzésen az Ostredok irányába. Út közben érintjük a Frekov 1585m-es csúcsát, majd 15:15-re érjük el az Ostredok 1592m-es csúcsát. Fényképezünk, csúcs csoki, + hideg, de ez nem szegi jó kedvünk. 15:55-kor indulunk el vissza. Mivel a Nap már egyre lejjebb jár, ezért az árnyékok egyre jobban megnyúlnak. Olyan a látkép, mintha a Holdon járnánk. Nagyítás A szél egyre jobban feltámad. Mivel a hó nyekergése árulkodik a hőmérsékletről Barna óráját kiakasszuk a hátizsákjára, hogy megmérjük az aktuális hőmérsékletet. A hideg hatására az óra is ledobja az ékszíjat (elemnek nem tetszik a hideg). A GPS-ben is elemet kell cserélnem, pedig normál körülmények között több mint 16 órát kibír. Visszaérve a Krízna csúcsára azért mutat az óra egy -9,5°C-t, ez párosul kb. 40km/órás széllel. Mit mondjak, jó lenne felvenni a polár kabátot, de a külső rétegtől nincs kedvem megválni. A Liska utáni leégett felvonóállomásnál keresünk egy kis szélárnyékot, ott öltözünk (''szélárnyék'' ide, vagy oda, a kezem így is majd le fagy, amíg az öltözés idejére leveszem a kesztyűt). A Nap már lebukott a horizonton. Út közben próbáljuk Ádámot meggyőzni, hogy visszafele ne a Kék, hanem a Sárga jelzésen menjünk. Szóval a feltételezett Sárga jelzésen indulunk el lefelé a felvonó mentén. Gyorsan haladunk lefelé, közben ránk sötétedik. Így lehet az, hogy a térképen jelzett harántoló részt a Sárga jelzésen mi kiegyenesítjük, és egyenesen megyünk lefelé egy sípályán. Meg is gyűlik vele a bajunk, mert jól gondozott sípálya révén csúszik rajta a bakancsunk rendesen (már ahol nem tudtunk mellette menni). A ratrackkal dolgoznak a helyiek. A sötétben egy fazon mozdul ránk (nem igen értettük, mi lehetett a feladata), és figyelmezet minket, hogy vigyázzunk, mert munka közben a ratrack nincs kivilágítva. Leértve Tureckára ismét ment a csúszkálás a tükör jégre fagyott utakon. Innen már a műutat választottuk a visszajutáshoz Staré Horyra. 19:15-re értünk vissza az autóhoz.

Feketén - Fehéren

kép megtekintése
kép megtekintése
kép megtekintése
Vissza a fõoldalra