2017.08.14. Kis-Fátra

Résztvevõk: Barna és én
Megtett út: ~10km; ~1000m (+/-500m) szint
Útvonal: Vrátna - Maly Kriván; 1671m - Velky Kriván; 1709m - Vrátna
Nehézségi szint: nem nehéz, (fõleg, ha hozzánk hasonlóan a völgybõl felvonóval jutsz fel a gerinc közelébe)

Ezt a túrát a téli zárlat feloldása utánra terveztük, de nem ennyivel. Az elsõ halasztás után jöttek a nyári szabadságolások, meg nyaralás, és már itt is volt augusztus. Most már nem kellene tovább tolni, így az elsõ idõjárásilag stabilnak tûnõ három napra rástartoltunk. Cél a Liptói-havasok gerincrészlete az 1997-ben már megjárt Ostry Rohaccsal.

Barna 5:00-ra érkezik a szokott idõben. Jól haladunk, igaz szlovákiai autópálya matricát csak a második kúton kapunk. Az új alternatív közlekedési útvonal nem hozza a vártakat: útlezárás, 12 perces lámpánál várakozás + "mogyorós csoki minõségû" út. 10 órára érünk a Vratna völgybe. 11EUR/fõ/retur jegy ellenében lanovkázhatunk. 10:50-kor már a Nagy-Kriván alatti nyeregben latolgatjuk, hogy merre induljunk. Végül elsõnek a Kis-Kriván felé vesszük az irányt. Tökéletes a célpont a térdízületeim "bemelegítésére". Lehet, hogy a túrabot sem ártott volna. Kellemes gerincséta következett. 12:30 környékén értünk át a Kis-Krivánra. Fotózás után elindultunk vissza, és a gerincen ültünk le ebédelni. Visszaúton természetesen felmentünk a Nagy-Krivánra is. Jókora tömegben (érezni a felvonó közelségét) alig lehet fotózni. Nem is töltünk el sok idõt, irány vissza a lanovkához. 15:40-kor már startolunk is a kocsival egy boltba, mert elkövettem egy "kezdõ túrázó" hibát, a másnapra szánt tartós kaja otthon figyel a hûtõben. 17:30-ra értünk a lefoglalt szállásra, mely occó és színvonalas, de szerencse, hogy Barna utána olvasott a véleményeknek (nincs fõzõlap), így hamar rotyoghat az otthonról hozott konzerv az indukciós fõzõlapon. Este nyomunk egy kis Tatra tee-t a helyhez passzoló hangulatkeltõnek. 21:00 körül alvás, mert másnap korán kelünk.

2017.08.15. Liptói-havasok

Megtett út: ~25km; ~4000m (+/-2000m) szint
Útvonal: Rackova dolina Jakubina - Nizny Ostredok - Ostredok (2049m) - Jakubiná (2194m) - Hruby vrch (2137m) - Volovec (2063m) - Ostry Rohács (2088m) - Ziarske sedlo - Pod Smrekom - Rackova dolina Jakubina
Nehézségi szint: nehéz (hasonló útiránynál mindenki maga döntheti el, hogy hol jön le a gerincrõl)

3:50 kelés után 5:00-kor a kiindulási pontnál keressük, hogy hol parkoljuk le az autót. Végül beálltunk a kempingbe. Gyors cipõ csere után indulás. 5:30-kor tudunk elindulni a kék jelzésen. A Rackova-völgy bejáratáig tartjuk a térképen is jelzett félórás szintidõt, illetve 5 percet le is faragunk. Innen a Zöld jelzésen indul az emelkedés a gerincen, de nem is akárhogyan. Adja az ívet rendesen, melyet még az is tetéz, hogy egy kidõlt fás részen a gyakrabban járt nyomot követve letérünk a jelzésrõl helyenként 45 fokos emelkedõn felfelé és túrázás helyett famászás következik. Végül visszajutunk a jelzésre és kapaszkodhatunk tovább. Folyik is az izzadság az orrunkon, meg a szempillánkon. Néztem én már elõre a térképen, hogy nem lesz könnyû az eleje, de hogy ennyire kaptatós, hát ... 7:50 körül értünk a Kis-Ostredokra. Fotózás után itt ültünk le reggelizni. Innen már csak 300m szint az Ostredok 2049m-es magassága, és kezdõdhet a hullámvasutazás a gerincen: Visna Magura 2095m, Jakubina 2194m, A Hruby csúcsnál elérjük a fõgerincet, egyben a lengyel határt is. A múltkori északi határszemlénket folytathatjuk kicsit északabbra tolva. Szóval a piros jelzésen a Volovec felé vesszük az irányt. 300m-el lejjebb, Leérve a nyeregbe nekiülünk ebédelni, mer 13:00 óra. Kaja után Barna még szöszöl és szuszog így én elõre mentem. A Derava alatt vezetõ útszakasznál majdnem kutyakaja lett belõlem, pedig csak el akartam engedni az ebet a keskeny ösvényen. Közben Barna is utolért. A Volovecre kaptatás közben megjegyezte Barna, hogy miért a végére hagytuk a Rohácsot, de a válasz nagyjából egyértelmû (nem vettem a bevillanó telep-gyenge jelzést). A Volovecen (2063m) tömeg, fotózás, plusz én is tolok egy kis aszalt gyümölcsöt. Gyorsan leérünk a Jamnicke nyereghez. Innen irány az Ostry Rohács. Barna a felvezetõ úton elvégzi a csillagrombolókon is megszokott hipertér ugrás elõtti rutint + leveszem a világító telep-gyenge jelzését is. A láncos rész ismét nem okoz fejfájást, igaz várakozni kellett kicsit a visszaforduló próbálkozók miatt. Felérve a 2088m-es Ostry Rohácsra, fotózás, kis nosztalgiázás. 18:20-ra értünk le a Ziarske-nyereghez. Nekiültünk vacsorázni, illetve egyértelmûnek tûnt, hogy az egyébként is csak feltételes Baranec célpont most kimarad. Innen a Zöld jelzésen indulunk el lefelé. 20:15-re érünk le a kék jelzésre. Innen még 1:45+30 perc leérni. Ránk sötétedett, és elõkerülnek a fejlámpák, azaz csak Barnáé, mert az enyém telep-gyenge (no comment). Szerencsére a térdem toppon (kivéve a térdszorító okozta horzsolások az egész napos használattól). út közben még egy kis nosztalgiázás a "frog-tanyánál", melybe azóta kályha is került, sõt, most is alszanak bent. A jelzett részidõkön javítunk 15 percet, és 22:00-ra érünk a kempinghez. Fáj a fejem, melyet a lejövetel fényviszonyainak tudok be (Barna lámpájának fényével jöttem le), autóba ülés után 5 perccel el is múlik. éjfélkor fekvés.

Másnap reggel a szállást elhagyva 9 órakor indultunk haza.

Videók a túráról:

HD videó a Liptói-havasok túráról, indítás után a lejátszó jobb alsó sarkában kapcsold át teljes képernyõre:

Barna HD videója a Kis-Fútra túráról, indítás után a lejátszó jobb alsó sarkában kapcsold át teljes képernyõre: