
Nagy hó miatti célpont
módosításokkk
Résztvevõk:
Paróczai Barnabás,
Felföldi Ádám, Sinka Tibor.
Útvonal: Osnabrücker-Hütte,
Winterleitenkopf 2518m
Képek a túráról:
Fõoldal / Galéria / Képek
menüpont alatt.
A Porsche
múzeumban készült képek.
2006.06.13.
Némi késéssel, de indulás tolünk
4:30-kor. A Peugeot hátulja ismét fullra megpakolva.
Az alaphangulat elég paprikás. Barna és Ádám
Kecskeméttõl Pestig a túra elõzményein
vitázott. A vita fõ oka szerintem, hogy Ádám
otthon hagyta a kölcsön kért kamerához tartozó
akkumulátort, plussz hiányzott pár felszerelése,
de legfõképpen nem kötött biztosítást
(legközelebb szerintem ez kizáró ok lesz egy túra
részvételéhez). Végre azért elindulunk.
Nem megyünk messzire, mert Ádám beugrik a csepeli
Tescoba fõzõt venni, mert azt se hozott. Az útvonal
nem túl bonyolult: M0 – M1 – Eisenstadt –
Judenburg – Murau – Gmünd – Maltal-völgy.
Murauban kiszúrok egy Intersport áruházat, így
beugrunk Ádámnak túracsákányt venni,
mert azt se hozott. Útközben a Katschberg alagút
használatáért kicsengetünk: 4,30 EUR-t.
Gmündnél ahogy kanyarodunk le az autópájáról
kiszúrok egy táblát, hogy a környékben
Porsche múzeum található. Szabadidõs tevékenységnek
jó lesz. Vízesésekkel tarkított völgyben
haladunk felfelé. Kb. 8km után kicsengetjük a völgy
felsõ szakaszának 14,5 EUR-s használati díját,
kattintunk pár képet, és irány fel. Út
közben két helyen is szûk keresztmetszet miatt lámpával
szabályozott forgalom. Az autót leparkolva nézelodünk,
és fényképezünk a gáton. A kocsihoz
visszaérve Barna kijelenti, hogy „Nekem egy óra
kell összepakolni”.
Egy
kicsit soknak tartottam, de azért Én is elszöszöltem
legalább 40 percet mire kitaláltam, hogy mi az ami lent
hagyható. A táskám legalább 22-24 kg lehetett,
Barnáéké hasonló. Sõt Barna még
a kis hátitáskámat is elkérte, hogy abba
vigye fel a kaját a menedékházig. Innen izzasztó
és fáradságos 3 órába tellett elérni
az Osnabrücker menedékházat. A tározó
körüli úton több helyen is még nem olvadt
le a hó a turista útról. Az út felsõ-,
még tározó melletti szakaszán lavinaátfolyások
nehezítették a továbbhaladást. Sikerült
nekünk is egy kisebb lavinát kifogni, melynek nem a hó
mennyisége volt veszélyes, inkább az általa
megindított nagy sebességû kõtömbök.
Próbáltuk a terepet gyorsan elhagyni, Barna, mivel Õ
volt középen fedezéket keresett. Vetõdés
közben össze is törte szemüvegét. Rövid
pihenõkkel tarkítva 18:30 körül értünk
fel a menedékházhoz. Meglepetésünkre egy
Német ornitológus srác volt fent a házban
madárlesen. Faggattuk a Hochalmspitzére vezetõ
útról (Õ már volt fent), de csak azt a
szomorú infót voltunk kénytelenek leszûrni,
hogy szerinte hótalp nem ártana a túrához,
de azt nem hoztunk. Azért még így négyen
is bõségesen elfértünk a winterraumban.
Kajálás, pakolás a reggeli korai induláshoz.
Olaf távcsövével kémleltük az utat
már ami látszott belõle. Sajnálattal konstatáltuk,
hogy a havas részeken egyetlen taposás nyom sem látszott.
Biztató volt viszont a tiszta idõ. 21:30 körül
feküdtünk le.
2006.06.14.
1:20 Ádám álmában hangosan beszél.
Kénytelen voltam felébreszteni. Fárasztó
zaklatott munkájával próbálta mindezt
magyarázni, de sebaj alvás tovább. 4:00-kor kelünk,
halkan kiosonva a szállásról, hogy ornitológus
barátunkat ne ébresszük fel. A hõmérséklet
kb. 12°C , tiszta idõ. Már kezd világosodni,
így nem kell lámpát használni, mire 4:30-kor
elindulunk. Egybõl a patak partját célozzuk meg,
és mellette indultunk el felfelé. A télnek köszönhetõen
a patakot keresztezõ híd még
a patak partján pihent, így egy kicsit feljebb egy masszívabb
hó-hídon keltünk át. Monoton kaptató
következett, majd a törmeléklejtõ középsõ
részén a mély hó elnyelte a turistajelzést.
Lábnyom sehol. Az elmúlt hetek csapadékos idõjárása
(ami itt hó formájában esett le) mélyen
eltakart mindent. Mivel még nem jártunk erre, és
nem ismertük merre is megy az út pontosan a törmeléklejtõ
teteéig kapaszkodtunk fel, hátha valahol rálelünk
az útjelzésre, vagy taposás nyomra, de sehol.
Mérlegelve az ismeretlen útvonalat, és a hírtelen
jött erõs olvadás következtében igen
hatékonyan mûködõ vízmosásokat
(hol elõbukkanva, hol elmerülve a néhol 1-1,5 méteres
hóban ), mindezt hótalpak nélkül az egyébként
is 5 órásra írt túraútvonalat,
úgy döntöttünk nem kockáztatunk és
visszafordulunk. Hirtelen idõmilliomosokká váltunk
, és ha már adott volt hozzá a terep hát
a kicsúszások lefékezését gyakoroltuk.
A 30-35°-os hólejtõn, háton-fejjel lefelé
egész jó gyorsulást lehetett elérni, majd
jöhetett az elméletben már sokszor átgondolt
fékezés, ami nem is olyan egyszerû, mint ahogy
az le van írva. Barna Timex órájának szíja
megadja magát a kabát alatt, még jó, hogy
sportoláshoz ajánlják.
Miután
vagy egy órát szórakoztunk, komótosan
elindultunk vissza a menedékházhoz. Út közben
mivel itt még csak most van tavasz mindenféle virágokat
fényképezek. Vízesések és patakmosások
mindenfelé amerre csak a szem ellát. Visszaérve
a házhoz kaját fõzünk, és kaja közben
állapítjuk meg, hogy a második célpont:
az Ankogel útja is hasonló lehet, így hát
irány vissza a Maltal-völgy. Ismét felcuccolunk
és irány a kocsi. A zsákok kevésbé
sem könnyebbek, mint felfelé. 17:50-re értünk
a kocsihoz. Irány Malta
település kempingje. A kemping színvonalas,
még medence is van. Egyetlen probléma, hogy a kavicsos
altalajba a sátorcövekeket nem tudjuk lenyomni (kalapács
az luxus, minek az). Tusolás, kaja. Habár nem készültünk
különleges X-csomagtervvel rossz idõ esetére,
de elkezdem a térképet böngészni egy estleges
alacsonyabb célpontot keresve. Ki is szúrom a közeli
Winterleit’nkopf 2518m –es csúcsot. Nem kell sokáig
gyõzködnöm Barnáékat, hogy ez jó
lesz. Szunya.
2006.06.15.
Reggel 7:30-körül ébredezünk. Rövid tisztálkodás
után kocsival lemegyünk Gmündig, mert ott van Interspár,
meg Billa, ahol nagyobb a választék. Beszerezzük
a reggelihez valókat, és irány a kemping. Kaja,
majd elindulunk kocsival felderíteni, holnap reggel honnan
és merre kell elindulni. A Gößgraben völgyben
haladunk felfelé. Sajna ott, ahol az út keresztezné
a Gößbach-patakot az út le van zárva. Az
út felsõ szakasza csak a nyári idényben
van nyitva (a tábla szerint juniustól októberig,
de most mégis zárva). Innen még a völgyzáró
gát kb.: 5 km és 500m szintemelkedés. Ez egy
kicsit kedvünket szegi, de nem adjuk fel . Egy megfelelõen
korai indulással kompenzálható mindez. Visszafele
a völgyben teheneket és lovakat fényképezünk.
A kempingbe visszaérve rövid kaja után Barnával
lemegyünk a Porsche múzeumba, Ádám a medence
felé veszi az irányt. A múzeumban megannyi sportautó
, és a Porsche autókkal kapcsolatos infó és
kiállítási tárgy. Vagy egy órát
eltöltünk nézelõdéssel, meg fényképezéssel.
Ezt követõen még a település központjában
is körül nézünk. Irány a kemping, és
mi is csobbanunk egyet a medencében. Vacsora után korai
indulást találunk ki.
2006.06.16.
3:30 kelés, 4:20-kor már a pataknál zárjuk
le az autót. Kezd világosodni, úgyhogy lámpát
most sem kell használni.
A
patak átkelésnél megpróbálom az
elõzõ napi verziót (sziklákon) megismételni.
Pechemre az egyik elég vizes ahhoz, hogy lecsússzon
a bakim, és már fél lábszárig meg
is merültem a patakban + a túrabotom sikerült karikára
hajlítanom, ahogy beszorult a kövek közé.
Ezt gyorsan orvosoltam némi taposás eredményeképpen
, de a bakancsom bélésének kiszáradásához
a Gore-tex bélés és némi idõ szükségeltetett.
6:20-kor értünk fel a völgyzáró gáthoz.
Itt ültünk neki reggelizni. Innen az 533-as jelû úton
idultun kel a Gießener hütte irányába. Az
út elég szegényesen van jelölve, de azért
megtalálható. A menedékházig kiírt
1,5 óra szintidõt nekünk sikerült 2 órára
dagasztani a fényképezésekkel. A menedékházhoz
felérve mormotákat fényképezünk,
és megnézzük a winterraumot. Ugyan az a szabvány
felszerelése, mint az Osnabrücker Hüttének.
Az 536-os úton indulunk el, majd a háztól kb.
300m-re jobbra tér ki a csúcsra vezetõ út.
Itt csak két helyen keresztezi hónyelv az utat, de azt
könnyen megoldottuk. Egy helyen keskenyebb párkány
(oldalt kötél kapaszkodáshoz), de nem veszélyes,
csak némi szédülésmentességet kíván.
A kocsitól mintegy 1400m szintemelkedés után
10 órára értük el a csúcsot. Fényképezés,
csúcs csoki, nézelõdés. Baljós
felhõzet kezdett gyülekezni felettünk. Elindultunk
lefelé.
A
menedékház után megálltunk kajálni,
melyet az esõ miatt félbeszakítottunk. Indult
a hol felöltözünk esõruhába, hol a következõ
pillanatban vetkõzés a nagy meleg miatt. Fent a csúcsok
között percenként csapott le egy-egy villám
hatalmas robajjal kisérve. Szerencsére mi nem áztunk
nagyon (még). A völgyzáró gáttól
irány le az aszfalton. Én rendszeresen leszakadtam,
valami növényzet fényképezésével.
Egy helyen szalamandrát is találtam (talán az
esõnek köszönhetõen). Mire elértük
volna a patak keresztezését már ömlött
az esõ. Beálltunk egy házikó eresze alá
(hátha eláll). Ez nem történt meg, a lábunk
alatt megy csak emelkedett a vízszint. Úgy döntöttünk
irány az autó. Azon a pár méteren sikerült
jól elázni. A kempingbe leérve (ott nem eset,
de) készülõben volt az esõ. Tusolás,
utána kaja az étteremben. Én és Barna
wiener snitzelt ettünk, Ádám egy pizzával
próbálkozott.
2006.06.17.
Reggel 7:00 kelés pakolás. 8-kor nyitott a recepció.
Fejenként 21 EURóból megúsztuk a három
éjszakát. Visszafelé megálltunk Gmündben
kaját venni, amit az autópája parkolójában
fogyasztottunk el. Vissza ugyanaz az útvonal, mint odafelé.
A határnál némi várakozás, de az
talán betudható, hogy a NON EU sorba álltunk
sok más Német és Osztrák autós
társaságában. 17 körül már itthon
figyeltem, és kezdtem a kipakolást a táskámból
Évi nem kisebb örömére.