2021.02.18. Börzsöny

Téli túra a Börzsönyben - Kisinóci Th. - Nagy-hideg-hegy - Csóványos - Foltán-kereszt - Királyrét - Kisinóci Th. útvonalon

Megtett út: ~23km; ~ +/-1100m szint

Nehézségi szint: közepesen/nem nehéz

Napló:

Ha nem lenne COVID, akkor ez egy hótalpas túra lett volna egy 2000m környéki hegyen, de így itthoni havas kirándulást kerestünk búfelejtõnek. Na ez az, hogy a hóra is igencsak várni kellett + nem is volt igazán tartós. Azért sikerült az utolsó pillanatban még belekóstolni, csodás Napsütésben.

Mondhatnánk azt is, hogy sikerült kimaxolni a kijárási korlátozás nyújtotta 5:00 - 20:00-ig terjedõ legális kinn tartózkodást. Szóban még egy Királyréti indulással Csóványos oda vissza túrát körvonalaztunk, de szerencsére Barna telefonon nézett rá az útvonaltervre, és a kis kijelzõn Kóspallagot adta meg kiindulási pontnak, én meg utána nagyon ráharaptam, mert ezt az útvonalat még csak részben érintettük, többségét még nem jártuk. Azt már elõre láttuk, hogy erõt kell venni magunkon, és visszafogni a fényképezgetésbõl adódó idõcsúszásokat, hogy 20:00-ra Barna is hazaérjen.

Tehát Barna 5:00-kor indult, így én 6:10-kor huppanhattam be az autóba, és indulhattunk is Kóspallag irányába. Pontosabban a Kisinóci turistaház parkolója volt a célpont, mint kiindulási pont. Az Inóci vágásban indulunk el felfelé a Kék jelzésen. Akarom mondani csúszkálunk felfelé, mert a korábbi olvadások szépen lefagyott az úton. Ez azért nem szegi kedvünket, kicsit jobban oda kell figyelni, hogy ne legyen belõle elesés. Azért nem bírunk magunkkal néhol megállunk rövid fotózásra, mint például a Barna Feri emléktáblánál. Az út feljebb már nem csúszik annyira, folyamatosan emelkedik. A Gács nyereg után a szánkópályán kapaszkodunk fel a Nagy-Hideg-hegyi turistaházhoz. A ház elõtt készítünk pár ratrak-os képet némi svájci nosztalgiázás közepette. Mivel még korán lenne kajálni, ezért csak teázunk egyet (kis keksszel kísérve) a teraszon, illetve készítünk pár képet. Online kameránál video telefonálok Évivel (akarom mondani video-telefonálnék, ha nem lenne pár perces késleltetése az élõ képnek). A csúcskõnél pár fénykép és videó készítése után a Rakodó felé vesszük az irányt. Innen Égés-tetõ érintésével irány a Hangyás-bérc. A Hangyás- bércnél rövid kitérõt teszünk a Szép kilátással kecsegtetõ kilátópontra. Igaz kicsit sürget minket az idõkorlát, de kár lett volna kihagyni. A gerincen a múltkori jég miatt nagy mennyiségû letört ág hever a Földön. A Haramia-lyuk érintését követõen már csak egy rövidebb emelkedés, és el is érjük a Csóványost. Nem meglepõ, de szokás szerint itt már összefutunk túrázókkal, illetve most még síelõkkel is. Mivel a delet nem csak az óráink mutatják, ezért nekiülünk a kilátó melletti egyik padon ebédelni. Ebéd után megyünk fel a kilátóba fotózni, nézelõdni. Sajnos a Tátra látás mára elmaradt. 13:00-kor indulunk tovább a Kék jelzésen a Három-hárs érintésével a Foltán-kereszt irányába. A Foltán-kereszttõl a Kék négyszög jelzésen megyünk tovább a Hárs-rét érintésével. A Hárs-gerincnél már szinte leolvadt a hó, Barna majdnem dob is egy hátast a sárban. A Spartacus kulcsosház után Barna tervéhez ragaszkodva folytatjuk utunkat a Kék négyszög jelzésen (ugyan már az a +100m szint miért ne férne még bele). Felérve a gerincre kellemes ereszkedés következik a tavaszias Napsütésben és hóolvadásban. A Bajdázó-kõbánya után befagyott tavakat nézhetünk, majd hamarosan leérünk Királyrétre. Királyrétrõl a Zöld jelzésen indulunk el Kóspallag irányába. Itt is jó kis jégpálya az út annyi nehezítéssel, hogy friss olvadék folyik a tetején. Végzetes hiba lenne egy elcsúszás a vízen. Innen már nem túl izgalmas az út. Rövid idõre a Király-réten állunk meg, de mivel már nagyon alacsonyan jár a Nap, így nem tudunk sokat idõzni. Visszaérve az autóhoz, helyi kolduló macsek jól érthetõ jelzésekkel kaját követel. Elindulva a háztól Barnának 19:45-ös érkezést tervez a GPS, melyet végül tud is tartani. Ha ezt tudjuk, még nézelõdhettünk volna +10 percet a Csóványoson : ).

Videó a túráról:

HD videó, indítás után a lejátszó jobb alsó sarkában kapcsold át teljes képernyõre és nagyobb felbontásra: