2020.07.29. Börzsöny

Nyári túra a Börzsönyben - Fekete-völgyi panzió - Csóványos - Nagy-hideg-hegy - Hamuház - Fekete-völgyi panzió útvonalon

Megtett út: ~18km; ~ +/-860m szint

Nehézségi szint: nem nehéz

Napló:

Na ez az a túra, ami igazán sokat lett halasztva. Eredetileg hótalpazásnak indult volna, de az elején a havat vártuk, utána jött a kijárási koronavírus, meg az ahhoz kapcsolódó korlátozások, de ezzel egyidõben elég csapadékossá vált az idõjárás is. A korlátozás enyhítésével Szlovákiába szerettünk volna menni, de egy-két halasztás után az idõpontot végül fixáltuk (Ádám kedvéért), és a célpontot változtattuk Börzsönyre az idõjárás függvényében.
6:00 elõtt érkezeik Barna és Ádám. Szerencsére nem megyünk messzire, így 7:00 elõtt már indulhatunk is felfelé a kocsitól a Zöld négyszög jelzésen. Emlegetjük a 2006-os túrát, meg a még azt is megelõzõt, mikor ezen az úton próbálkoztunk feljutni a Csóványosra. Az út eleje kicsit kaptatós, majd némi szinten sétás pihenõ után folytatódik az emelkedés a Zöld jelzésen. Az idõ kellemes, szerencsére a beígért esõ még várat magára. Az elmúlt-, csapadékban gazdag napoknak köszönhetõen nagy számban láthatunk gombákat az út mellett + patanyomok a nedves talajon. Na meg a hatalmas "tevepaták". Az erdõben nincs tolongás, a Csóványosig csak egy túrapárossal találkozunk. Felérve a kilátóhoz pár kép + csúcskönyv bejegyzés után felmegyünk nézelõdni. Az esõ is rákezd, de csak pár percig adja komolyan, majd abba is hagyja. Fent nézelõdés + csúcs-csoki. Az ebéddel még ráérünk. A Kék + Piros jelzésen megyünk át Nagy-Hideg-hegyre a Haramia-lyuk, Szabó-kövek és a égés tetõ érintésével. A Nagy-Hideg-hegyi turistaház elõtt jókora kígyót látunk, de mielõtt még megörökíthetnénk eltûnik a rét magasra nõtt füvében. Ebéd a menedékház teraszán. Barnával tápolunk, Ádám sört szlopál + pillanatok alatt felvirágoztatja a környék turizmusát (gondolatban). Kaja után fotó a csúcskõnél és a környezõ panorámáról. Javaslatomra visszamegyünk a Rakodó-nyeregig, és onnan a Kék + jelzésen indulunk el lefelé. Hát ez a jelzés sem a sûrûn járt utak közül való, de mi szeretjük az ilyeneket. Az út végig a Fekete-patak mellett vezet és érdekes végig követni, hogyan gyarapodik a vízhozam: éppen, hogy csak csordogáló érbõl egyre növekvõ vízfolyammá a szomszédos völgyekbõl becsatlakozó patakokkal. Az út kellemesen ereszkedik alá. A Lósoskás-rét után jól kivehetõ a hajdani erdészeti vasút nyomvonala, illetve a Hajagos háztól követhetõk a sínek is. Barna nagy "örömmel" kémleli a kutat a háznál. A Hamuháznál szarvasbogár fényképezés. Innen már könnyed sétával elérhetõ a panzió.

Videó a túráról:

HD videó, indítás után a lejátszó jobb alsó sarkában kapcsold át teljes képernyõre és nagyobb felbontásra: