Alacsony - Tátra 2012.07.16.

magasságprofil megtekintése Résztvevõk: Paróczai Barnabás, Sinka Tibor.

Útvonal: Trangoska - Chopok - Dumbier - Trangoska

Megtett út: 16 km, ~ +/- 1200m szint

Képek a túráról: Fõoldal / Galéria / Képek menüpont alatt.

Alpok helyett

Júniusi bemelegítés után az Alpok helyett mégis csak egynapos Alacsony - Tátra túra lett az időjárásra való tekintettel. Reggel 5:00-s indulás Dunakesziről. Jól haladunk, míg nem a GPS bevisz minket Zólyom belvárosába: zsákutca, lezárt körforgalmi kihajtó, majd roboribi off és gyors manuális korrekció. Nagyítás Mikor már minden ok jöhet ismét a technikai támogatás. Elbeszélgetjük az időt, olyannyira, hogy már csak az újratervezésre eszmélünk. Vissza, nem is figyeljük, hogy megint bevisz a málnásba a cél előtt 20 km-rel. Végre azért elérjük Trangoskát, és a felső parkolót. Gyors pakolás, és 8:50-kor már indulhatunk is fel a Sárga jelzésen. Komótosan emelkedünk, az út mellett forrás-tusoló, legalább 5m magas vízoszloppal. Elérve a sípályát pozor és elzárt területek. Elindulunk felfelé toronyiránt. Felérve a Kosodrevina Hotelig kénytelenek vagyunk kitérő pályára állni, de így is majdnem a mixer kocsi alatt kell átmászni, hogy tovább tudjunk menni. Innen szintben oldalazunk egy kicsit rókával az úton, amit nem tudok lefényképezni. Harántolás után erőteljes emelkedés következik. A Chopok alatt Barna csodálkozik, hogyan került fel ide két árokásó markoló a 30 fokos hegyoldalba. Felérve első utunk nem a csúcsra visz, hanem a meteorológiai állomáshoz (11:40). Szomorún tapasztaljuk, hogy Dzsabbánál (lásd 1996-os túra) nem tudunk teázni. Ami örömünkre szolgál, hogy a lent kiírt szintidő (2:50) alatt jutottunk fel. Jó pár kép után a menedékháznál (Kamenná chata) folytatjuk a fotózást, utána irány az elvarratlan szál: Chopok (2024m). Pár fénykép után le a házhoz és megállás nélkül tovább a Piros jelzésen. Majd később eszünk egy nyugis szélárnyékos helyen. Nagyítás Barna a múltkori ebéd helyszínt javasolja. Oda érünk, hát ne mondjam, szél az van, de mire befejeznénk a kaját, addigra az eső is rákezd+ 8°C - 40 km/ h szél. Áztunk rendesen. Elérve a Demanovské hágót, az eső végre eláll, sajna a látótávolság továbbra is szinte nulla. Néha rövid idejű tisztulás, ilyenkor próbálunk fotózni, több - kevesebb sikerrel. A Dumbier előtt banános energiaszelettel próbálkozok tesztelés képen (de erről majd pár szót a napló végén). Az útelágazásnál a minimális látótávolság ellenére is a Gyömbér felé vesszük az irányt. A csúcsig alig látunk valamit, de a csúcs előtt 100m-rel a déli oldal kezd kitisztulni. Legalább tudunk pár képet készíteni. Pár kép után nekiülünk kajálni. Legnagyobb meglepetésünkre, kaja végére az északi oldal is kitisztul. Kattognak a gépek, sajna a Magas Tátrát azért eltakarja egy jókora felhőpamacs. Fotózás után vissza a Krupovo hágóig. Út közben technikai szünet részemről + fényképezés a kitisztult időben. Elérve ismét a Piros jelzést a Stefanika menedékház irányába indulunk. Jól haladunk egy újabb technikai szünetet kivéve, melyet Barna pakolással üt el. Az út kellemesen ereszkedik a menedékházig. A Stefanika menedékház előtti teraszon rövid pihi, majd 17:30-kor indulunk lefele a völgybe a Zöld jelzésen, mert késésben vagyunk, illetve baljós felhőzet jelent meg a Gyömbér felett. A ház után még azért fényképezünk egy kicsit, mert virágtengerek mindenfelé. Elérve az 1400m-en található útelágazást, rákezd az eső, előbb csak úgy csendesen, utána olyan lotyogósan, majd ismét csendesen, de a túra utolsó egy óráját már esőben tesszük meg. Felkapaszkodva a parkolóhoz szivárvány glóriával búcsúzik tőlünk az Alacsony Tátra, melyet sajna csak a telefonommal tudtam megörökíteni. 19:15-re értünk vissza az autóhoz, rövid pakolás után izzítás, és irány haza.

Pár gondolat az energiaszelet történetéről: Minden túrán felvetődik a kérdés, mi lehet az a táplálékbevitel, ami praktikus, gyors, ízletes, és biztosítja mindazt, amire egy ilyen fokozott igénybevétel esetén szüksége van szervezetünknek. Gondolom, senkinek sem kell bemutatni azt, amikor a korán reggel elfogyasztott reggeli után egy komolyabb szintemelkedéssel járó túra utolsó harmadánál fogyni látszik a reggeli lendület (mely nem csak a fáradság rovására írható).

Előzmény: a májusi túrán vittem magammal Győri reggeli szeletet (természetesen nálam nem ez az ilyen esetekre tartott tunning szer), és jót mosolyogtam az oldalán feltüntetett reklámszlogenen: ’délig tartó lendület’. Hát nem adott a Király – hegy csúcsáig tartó lendületet. Ekkor gondoltam rá, hogy miért ne lehetne kipróbálni az ilyen célokra meghirdetett energiaszeleteket (melyik milyen hatással bír a fogyasztójára, figyelembe véve, hogy amit mi esetleg jónak vélünk másnak nem biztos, hogy hasonló érzetet produkál), és nálunk nem fordul elő, hogy egy szponzor cég által ingyen rendelkezésünkre bocsájtott termékről kellene azt írni, hogy finom volt, de nem éreztünk semmi pluszt.

A próba: az energiaszeletek széles választéka kapható a sportáruházakban, a bőség zavarában én egy banános megtekintés nagyobb méretben ízesítésűt választottam, 3x40g-os isostart High Energy Sport Bar szelet. Na, majd most kipróbáljuk. Volt azért egy kis ellenszenvem, mert az én hasam nagyon nem komálja a mű dolgokat. Így történt, hogy a Gyömbér előtt betoltam az egyik energiaszeletet. Hmmm, ízletes. Természetesen nem vártam azt a hatást, amit az Asterixben oly sokszor látott kotyvasz nyújt, de még előttünk a Gyömbér. A csúcshoz közeledve, nagyjából a csúcs előtt 50m-re fogyott el a reggel óta egyébként is tartó lendület, de nagyjából Barnánál is így működött energiaszelet nélkül. megtekintés nagyobb méretben A gyorsító hatás a csúcsról lefelé jövet ért utol, de ez nálam korábbi aggodalmamat beigazolandó has tájékon jelentkezett és kétszer is kényszerpihenő beiktatását követelte meg (még a törpecserjés szint feletti részen :().

Konklúzió: tiszavirág életű lett az energiaszelet tesztelés, legalább is ezen a honlapon (nincs szükségem további hasmenéses túrákra) maradok a már bevált Naturfood Gourmix csomagnál, mely ott lapult azért most is a zsákomban, és ennek nincs negatív hatása belső folyamataimra.