2024.06.22. Somoskõ vára és Salgó vára

Nyári túra Somoskõi-vár -Eresztevényi látogatóközpont - Kemencés-hegy - Salgó-vár - Dornyai turistaház - Eresztevény - Somoskõ bazaltorgona útvonalon.

Megtett út: ~13 km; ~ +/-400m szint

Nehézségi szint: nem nehéz

Napló:

Ez volt az a túra, melynek idõpontját már januárban tudtam (igaz, ha nagyon rossz idõt jósoltak volna, akkor lett volna halasztás), de mivel az elõrejelzés csak kevés csapadékot mondott párosítva komoly meleggel, így maradt az idõpont. Az eredti elképzelés egy kora indulás lett volna, de Tomi kérésére ez 9:00-ra módosult. Indulás Somoskõrõl a vár alatti parkolóból. Mivel a Skodri gyengélkedett, ezért pár perc késéssel indulunk Andrásnak köszönhetõ "Welcome drink" után. 8:55-kor a pénztáros néni már befutott, így 2 EUR/fõ ellenében tudjuk a várat megnézni. Józsi készült és hosszas monológgal ismerteti velünk a vár történetét, és a várhoz kapcsolódó eseményeket. A kilátás szép, az esõ szemerkél, de ez nem szegi kedvünket. Majd 1 órányi nézelõdés után a falun keresztül indulunk el a SZöld jelzésen a Salgó-vár irányába, a falu végénél Piros + jelzésre váltunk. Kellemes séta következett minimális szintemelkedéssel. Elérve az Eresztevényi Látogatóközpontot éppen idõben, mert az esõ jobban rákezd, de sebaj, mert a kávéfüggõk így hozzájuthatnak kedvenc kávéjukhoz (pláne Sarolta). 20 perces pihenõ után + az esõ is alábbhagy, indulunk tovább, jobban mondva átmegyünk a látogatóközponttal szembeni madárparkba, ahol már csak pár percet idõzünk. Innen a Somoskõi kõszállító vasút volt nyomvonalán haladó Piros jelzésen indulunk tovább. Józsi továbbra is ontja az infókat most épp a vasút történetérõl, annyira, hogy netes infók alapján tervezett, de elsõre nem talált völgyhíd felkutatására rámozdulunk. Végül meg is találjuk, igaz a korabeli kép nélkül erõs képzelõerõ kellene a jelen állapot alapján elképzelni, hogyan is nézett ki anno. Innen már csak szinte egy kõhajításnyira az alagút. Az alagút után mindjárt erõs balkanyarral térünk át a Sárga jelzésre, kis kaptatóval és sok csalánnal. A csalános feljebb még durvábbra vált (vállig ér), rövidnadrágosok imádják is (még a hosszú nadrágon keresztül is érzem néha), bezzeg "József" egyedüliként egy erdészeti úton fütyörészve kerüli a "csalitos"t. A Kemencés-hegyi rét után megszûnik a csalán, némi emelkedésbe kezdünk, illetve a jelzés Sárga + jelzésre vált. A fenyvesnél szarvasgombás fotózás + Sarolta békakirályfis etyepetyéje után elérjük a "fa-nyulat", majd a SZöld jelzésen megyünk tovább. Fa-mókusnál Piros L jelzésre váltunk, majd a vár alatt Piros háromszög-re. épp csak felérünk a vár tövébe, az esõ elkezd cseperegni. Nézelõdés, fotózás + 13:00 óra révén elõkerülnek a szendvicsek/rágcsák a zsákokból Itt is eltöltünk jó 50 percet. Visszafelé a vár alatt a Piros L jelzést választjuk a Dornyai turistaház irányába. Elérve a Sárga jelzést, lucfenyõ pusztulást nézünk, amikor rám mozdul egy szarvasbogár. Nem nyúltam hozzá, mégis kitartóan közelít felém széttárt szarvakkal, majd felkapaszkodik a bakancsomra és onnan felfelé a nadrágszáron. Nem vártam meg a végeredményt, óvatosan letessékeltem. Innen már csak pár perc séta a nemrég felújított Dornyai turistaház. A ház valóban szépen fel lett újítva. Megállunk egy kis hûsítõ és kávé erejéig + szétnézünk a házban berendezett kiállító és foglalkoztató helyiségekben – családi kikapcsolódásra is tökéletes lehet. 20 perces kikapcsolódás után a Piros jelzésen megyünk le Eresztevényre, ahonnan a Piros + jelzésen indulunk tovább Somoskõre. út közben meg kell állnunk egy kicsit, mert éppen beért a málna, és ízletes csemegével hívogat minket. Visszaérve a várhoz, még lemegyünk a bazalt-orgonát is megnézni. A délutáni lazulás elõtt még megállunk a somoskõújfalui volt átrakót és a vasútállomást megnézni.

Videó a túráról:

HD videó, indítás után a lejátszó jobb alsó sarkában kapcsold át teljes képernyõre és nagyobb felbontásra:

András rövid összefoglalója a túráról: