2023.12.12. Naszály-hegy

Résztvevõk: Barna, Ádám és én

Téli túra a Naszályra: Kósd - Kopasz-tetõ - Násznép-barlag - Naszály - Látó-hegy - Nagybánya-kõ - Kósd útvonalon

Megtett út: ~10km; ~ +/-500m szint

Nehézségi szint: nem nehéz

Napló:

A túra idõpontját most Ádám határozta meg, hogy õ ne maradjon ki. Minõ meglepetés, de õ nézi be az indulási idõpontot, így egy kis késéssel indulunk tõlünk. Szerencsére nem megyünk messzire, így kb. fél óra kocsikázás után már az indulási ponton landolunk. Rövid pakolás és készülõdés után indulunk el Zöld körút jelzésen. Szerencsére nincs lefagyva a latyakos rész, így a csúszásgátlót nem kell elõvenni. Komótosan emelkedünk felfelé. Rövid megállót a Kósdi szénbánya Hõsi halottjainak állított emlékmûnél tartunk. Felérve a Bánya-völgy feletti nyereghez erõs balkanyart követõen átvált a jelzés Kék Zöld körút jelzésre. Továbbra is folyamatos emelkedés következik egészen a Kopasz-tetõig. Itt csodálatos panoráma tárul elénk, köszönhetõen nem csak a hely adottságainak, hanem a jó idõjárásnak is. Fotózás után folytatjuk utunk, már kényelmes sétaúton haladva. Elérve a barlangi elágazást, úgy döntünk, hogy kár lenne kihagyni a barlangot. Irány a Násznép-barlang. Ádám megtapasztalja, hogy milyen amikor az autóban pihen a kamásli, és a hûsítõ hó a cipõjében talál elolvadni, illetve milyen hasznos is lehet egy túrabot. Leérve a barlanghoz, természetesen bekukkantunk. Bent mindenhol csöpög az olvadékvíz, illetve a lecsöpögõ víz miatt csúszik rendesen a járófelület. Kifele jövet én is nyomok egy piruettet. Gyorsan visszakapaszkodunk a gerincre és folytatjuk utunk a Naszály (652 m) csúcsra. Nem kell sokat sétálni, hogy megpillanthassuk a geodéziai mérõtorony jellegzetes betongyûrûjét. Szerencsére fel lehet menni a belsõ vaslétrákon, és felérve nincs is kellemetlen huzat. A kilátás lenyûgözõ: Cserhát – Börzsöny – Pilis és Visegrádi-hegység – Duna és Dunakanyar. Fotózás, lesegetés és videózás után irány tovább. Jobban mondva leérve bekapunk pár falatot, és úgy indulunk tovább a Kék jelzésen a naszályi vaditató irányába. A naszályi vaditatótól Kék háromszög jelzésen megyünk tovább a Látó-hegyhez. Itt is tökéletes a panoráma, igaz, csak a Duna és a Pilis irányába, de itt nincsenek panorámát zavaró belógó lombkoronák. Kisdeszkapadon ebédelünk végül gyönyörködve a szikrázó Napsütésben és az elénk táruló panorámában. Kaja után közös kép, melyet elõbb Ádám próbál megtréfálni, de végül Barnával egyre gondolunk, és tökéletes idõzítéssel a fényképezõ idõzített kioldásának pillanatában hullik Ádám nyakába egy kis hómorzsalék : ) . Ezután irány vissza a vaditatóhoz, mert Barna és Ádám csak felületesen nézte meg idefelé. Innen a Sárga + jelzésen folytatjuk utunkat lefelé a kellemes lejtésû úton. Nagybánya-kõnél még teszünk egy rövid idejû nézelõdést Barna kérésére. Innen jól kivehetõ a MOL-torony és a Gellért-hegy. Kényelmesen ereszkedünk lefelé, néhol vízmosást keresztez az út, itt lehet azért csúszkálni. érintjük az egykori külszíni márvány-bányát, majd becsatlakozunk a Zöld körút jelzésbe, és a reggel már járt útszakaszon érünk vissza az autóhoz.

Videó a túráról:

HD videó, indítás után a lejátszó jobb alsó sarkában kapcsold át teljes képernyõre és nagyobb felbontásra: